فرهاد سرخوش روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن یک‌متر و ۳۹ سانتی متر افزایش یافته، افزود: این دریاچه به دلیل حل شدن نمک در آب در برخی نقاط عمیق‌تر شده است.

وی با اعلام اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و تراز آن در فصل گرما کاهش می‌یابد، افزود: هرچند میزان تبخیر در دریاچه ارومیه به دلیل افزایش عمق و میزان ورودی آب نسبت به سال گذشته کم شده ولی تراز دریاچه تا پایان فصل گرما به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد.

وی با اعلام اینکه مساحت دریاچه ارومیه به ۲ هزار و ۹۰۳ کیلومتر مربع رسیده، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۷۲ کیلومترمربع افزایش دارد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

وی با بیان اینکه بارش‌های مناسب سال جاری به همراه اقدامات انجام شده در ستاد احیا باعث افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه شد، بیان کرد: هرساله شاهد کاهش نزدیک به ۷۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم اما این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود.

سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد، افزود: در صورت بهره برداری از این طرح‌ها، تراز دریاچه ارومیه سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اضافه کرد: امسال چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می‌رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

۳۲۱۴/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.