جعفر ایمانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدت زمان پرداخت وجه گندم‌کاران، حداکثر ۱۰ روز پس از معرفی به بانک بوده که این امر در رضایت‌مندی کشاورزان اثر زیادی داشته‌است.

وی با بیان اینکه هشت مرکز، کار خرید گندم را در این شهرستان برعهده دارند، اضافه کرد: با توجه به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال تعیین شده است بنابراین کشاورزان سعی کنند محصول خود را نگه نداشته و به مراکز خرید گندم تحویل دهند.

وی با بیان اینکه تا پایان فصل خرید (آخر شهریور) پیش بینی می شود میزان خرید به حدود ۵۰ هزار تن برسد اظهار داشت: تمامی مراکز خرید گندم این شهرستان از ساعت هشت صبح تا هشت شب آماده است تا گندم کشاورزان را تا اواسط شهریورماه تحویل بگیرند.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد میانگین تولید گندم در مزارع دیم این شهرستان را یک‌هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی نیز سه‌ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم اعلام کرد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۱ هزار و ۹۱۳ تن گندم در این شهرستان تولید شود که از این مقدار ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن مازاد بر نیاز کشاورزان است.

ایمانیان، ضمن درخواست از کشاورزان مبنی بر اینکه از آتش‌زدن مزارع خود بعد از برداشت محصول خودداری کنند، تاکید کرد: با سوزاندن بقایای گیاهی مزرعه، خاک در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار می‌گیرد و با از بین رفتن لایه‌های خاک زنده زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را از دست می‌دهد.

سال گذشته ۵۸ هزار و ۸۷۶ تُن گندم از کشاورزان مهابادی خریداری و ۷۹۰ میلیارد ریال بابت خرید تضمینی آن به گندم‌کاران پرداخت شد.

در سال زراعی جاری، ۶۳ هزار هکتار از مزارع مهاباد به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته که ۵۲ هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده است.

این شهرستان با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.