فرهاد دژپسند روز سه‌شنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌غربی افزود: در سال‌جاری شاهد ارتقای شاخص‌های صادراتی کشور بوده‌ایم به طوری‌که میزان صادرات از لحاظ وزنی در پنج‌ماه نخست امسال ۲۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی با ابراز خرسندی از قطع‌شدن روند صعودی تورم ماهانه و نقطه به نقطه در کشور اضافه کرد: افزایش هفت‌درصدی ارزش افزوده شرکت‌های بورسی طی مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته شاخص بهبودیافته دیگری است که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای اقتصادی کشور شود.

وی با تاکید بر همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رسیدن به پیشرفت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف بیان کرد: در حال حاضر اهتمام جدی برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد که باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از آمادگی برای عرضه شرکت‌های دولتی در صورت وجود آمادگی بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: برای این امر علاوه بر تغییر نگاه و رویکرد در بخش قابل توجهی از کارشناسان بخش‌های دولتی، باید بخش خصوصی فعال و ریسک‌پذیری نیز وجود داشته باشد تا زمینه این واگذاری فراهم شود.

دژپسند با اشاره به اینکه قرار است سهم دولت در شرکت‌های بورسی واگذار شود، گفت: بخش خصوصی باید در این راستا آمادگی لازم را داشته باشد که در این خصوص می‌توان با راه‌اندازی کنسرسیوم‌های متشکل از فعالان بخش خصوصی، حضور موفق‌تری داشت.

وی، خصوصی‌سازی را از جمله مهمترین فرامین مقام معظم رهبری، جزء سیاست‌های مهم رییس جمهوری و دولت و همچنین بایسته‌های اقتصاد امروز کشور عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم اقتصاد کشور به حالت مانایی برسد، باید سهم بخش خصوصی افزایش یابد.

وی بخش خصوصی را در خط مقدم مقابله با تحریم دشمنان دانست و اضافه کرد: در این راستا باید نقش‌آفرینی بخش خصوصی بسیار بیشتر و موثرتر باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، حذف مقررات زائد بخش اقتصاد را از جمله دستورات مهم رییس‌جمهوری طی آخرین جلسه هیات دولت اعلام کرد و ادامه داد: تحقق کامل این امر به بیان جزئیات مقررات زائد موجود توسط بخش خصوصی و اکتفا نکردن به کلی‌گویی توسط فعالان این بخش منوط است که باید همگان برای تحقق آن، تلاش کنند.

دژپسند از رشد ۳۵ درصدی تسهیلات اعطایی به بخش تولید در ۲ ماه نخست امسال خبر داد و بیان کرد: نزدیک به دو سوم این تسهیلات در بخش سرمایه در گردش بوده که نشان‌دهنده حمایت از سرپا بودن صنعت است.

وی با ابراز خرسندی از رشد ۱۴۵ درصدی صادرات از آذربایجان‌غربی در سال جاری، نبود زیرساخت‌های گمرکی را موجب نارضایتی دانست و گفت: برنامه جامعی برای توسعه زیرساخت گمرکات داریم که امیدواریم با اجرای آن، وضعیت گمرکات فعال این استان نیز بهبود یابد.

وی ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی در حوزه صادرات و تجارت را بسیار زیاد بیان کرد و افزود: می توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه این استان و حتی کشور بهره برد.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی استان در یک‌سال گذشته بیان کرد: کسب رتبه نخست فضای کسب و کار در کشور و کاهش چهار درصدی بیکاری در بهار امسال از جمله این شاخص‌های بهبودیافته است.

محمدمهدی شهریاری اضافه کرد: آذربایجان‌غربی از قطب‌های تولید و صادرات کالای کشاورزی به‌شمار می‌رود که موضوع پیمان‌سپاری ارزی موجب بروز مشکل بر سر راه تاجران این بخش شده و معضلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده‌است.

وی ادامه داد: امیدواریم با نگاه ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی، این امر در کنار مشکلات دیگر بخش تولید رفع شود.

در این جلسه فعالان بخش خصوصی به بیان مشکلات خود در حوزه‌های مرتبط پرداخته و درخواست‌های خود را مطرح کردند که لزوم افزایش اختیارات استاندار آذربایجان‌غربی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، لزوم توجه به زیرساخت‌های گمرکی استان، ضرورت کمک مستمر دولت به بخش خصوصی در راستای دریافت وجوه ناشی از صادرات، توجه به نوآوری در اقتصاد، جلوگیری از فعالیت دلالان به عنوان مهمترین معضل بخش صادرات از جمله این درخواست‌ها بود.

وزیر اقتصاد و دارایی که صبح امروز /سه شنبه/ برای بررسی وضعیت گمرک بازرگان، افتتاح چند طرح در ماکو و همچنین حضور در جمع فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی به این استان سفر کرده‌بود، عصر امروز به تهران بازگشت.

۲۰۹۳/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.