رسول جلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۱۹۲ هزار تن گوجه‌فرنگی از اراضی کشاورزی استان در ارقام مختلف مانند سان‌ست، کیمیا، وندا، متین، فورمونت، لونا، سوپر لونا، اناری و شیمیایی برداشت شود.

وی با بیان اینکه تولید و سطح زیر کشت این محصول در استان ۱۷ درصد نسبت به پارسال افزایش دارد، افزود: ۴۵ تا ۵۰ درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارومیه، میاندوآب و شاهین‌دژ بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌است، اضافه کرد: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل‌آوری آن در کارخانه های داخل استان یا به صورت خانگی توسط اعضای خانواده‌ها صورت می‌گیرد.
جلیلی گفت: متوسط عملکرد در هکتار این محصول ۴۰ تن در هکتار است که علاوه بر تامین نیاز مردم داخل استان، مازاد محصول تولید شده به سایر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف این محصول در استان ۵۰ کیلوگرم است، اظهار داشت: ۶۰ هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقیه توسط کارخانه‌های تبدیلی خریداری می‌شود.
محصول گوجه فرنگی از محصولات عمده جالیزی آذربایجان‌غربی است که هم اکنون به قیمت ۲۰ هزار تا ۳۰هزار ریال برای مصرف تازه خوری توسط فروشندگان در بازار عرضه می‌شود.
گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در استان است که علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه خوری پس از فرآوری در کارخانجات آذربایجان‌غربی به صورت رب و سس به خارج از استان و حتی کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و آذربایجان نیز صادر می‌شود و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

۷۱۲۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.