به گزارش ایرنا، فرزین فروغی‌منش روز سه‌شنبه در مراسم روز مزرعه چغندرقند که در محل مزارع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی میاندوآب برگزار شد، اظهار داشت: بذور تولیدی چغندر قند در داخل کشور مقاوم به بیماری‌های "نماتد" و "ریزومانیا" است.
وی افزود: در سال رونق تولید با حمایت کشاورزان، کشور از واردات بذرهای خارجی بی‌نیاز شده و نیاز صنعت قند کشور نیز تامین شده است.
وی با بیان اینکه امسال علاوه بر تولید بذر چغندرقند به تولید بذر کلزا نیز اقدام می‌شود، گفت: کشاورزان جهت اطمینان خاطر در استفاده از بذور داخلی، یکبار آن را با مشابه خارجی مقایسه کنند.
فروغی‌منش بیان کرد: اکنون این توانمندی در کشور وجود دارد که محصولات تولیدی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اگر از مشابه خارجی بهتر هم نباشد ولی می‌تواند با آن رقابت کند.
وی اضافه کرد: این درحالی است که قیمت محصول‌های خارجی چند برابر بیشتر از محصولات مشابه داخلی است.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب نیز در این مراسم گفت: در این همایش کشاورزان که هنر مدیریت ۸۰ ساله در کشت چغندرقند را دارند گرد هم آمده و با حضور محققان و کارشناسان مشکلات موجود در این حوزه را بررسی می‌کنند.
علی دیانتی افزود: محققان در مورد انواع ارقام بذر چغندرقند کار می‌کنند و کشت بذوری که با شرایط اقلیمی و خاکی منطقه ساگازی دارد را به کشاورزان توصیه می‌کنند.
وی با بیان اینکه سعی می‌شود بذوری کشت شود که پتانسیل تولید در این منطقه را داشته باشد بیان کرد: با توجه به اینکه چغندرقند یک محصول استراتژیک و اقتصادی بوده و از طرفی به علت محدودیت آبی و آب‌بَر بودن این محصول سعی شده است در راستای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه حرکت کرد.

وی بیان کرد: سعی بر این است تا با روش‌های نوین آبیاری بتوان با مدیریت بهینه مصرف آب، افزایش راندمان و پایداری تولید این محصول تداوم یابد.
دیانتی افزود: در این همایش مزایای ارقام بذر چغندرقند بومی نسبت به ارقام خارجی مقایسه شد تا در آینده نیز کشور از واردات بذر چغندرقند بی‌نیاز شود.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب بیان کرد: در سال زراعی جاری به رغم شرایط آب و هوایی و اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، سه‌ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان برای کشت چغندرقند در نظر گرفته شده است.
وی گفت: آرایش کشت ۶۰ در ۴۰ برای اولین بار در میاندوآب ابداع شد که با استفاده از آن در مصرف آب صرفه جویی شود.
وی افزود: همچنین امسال در یکهزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان آبیاری به روش نواری یا "تی‌تیپ" اجرا شده که به کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف آب منجر می‌شود.

در این مراسم ۱۵۰ نفر از کشاورزان شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی، کارشناسان کارخانه‌های قند استان، مسوولان و کارشناسانی از موسسه تحقیقات چغندر قند کشور، موسسه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور، شرکت توسعه کشت گیاهان زراعی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان‌غربی، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار و مسوولان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش میاندوآب نیز حضور داشتند.
در این همایش کشاورزان پس از پایان  همایش، از برخی مزارع چغندرقند میاندوآب بازدید کردند.

در سال زراعی جاری ۲۸ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به زیر کشت چغندر قند رفته که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار کمتر از سال پیش است؛ چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی آب‌بر است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارات بالایی به منابع آبی وارد می‌کند.

آذربایجان غربی دارای رتبه اول تولید چغندرقند کشور به میزان سالانه ۱.۸ تا ۲ میلیون تن است.

۹۸۷۱/۶۱۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.