محمود بدلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها با با ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه در ۳۱ روستای آذربایجان‌غربی اجرا شده است.

وی ادامه داد: طرح هادی روستایی از جمله اقدامات مؤثر دولت در توسعه و عمران زیربنایی روستاها و کاهش مهاجرت به شهرهاست که این طرح با تلاش مسوولان مرتبط، در ۵۸۶ روستای این استان اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل بند، آماده سازی اراضی پیش‌بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از اقداماتی است که در قالب طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود.

وی گفت: طرح هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تأسیسات، تجهیزات عمومی روستایی اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی بیان کرد: اصلاح و بازگشایی معابر، جدول گذاری، آسفالت و سنگ فرش معابر، ساماندهی فضای سبز و ایجاد محل بازی کودکان از دیگر اهداف اجرای طرح هادی است.

بدلی اضافه کرد: همچنین در هفته دولت امسال، ۷۲۰ واحد مسکونی روستایی بهسازی و مقاوم‌سازی شده روستایی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح‌ها ۱۴۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی و ۴۱۰ میلیارد ریال نیز از محل آورده شخصی هزینه شده است.

وی افزود: از نظر این نهاد هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آئین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم تلقی می‌شود و نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین‌های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آنها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تأمین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد، تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در طرح‌های مذکور است.

این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴.۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵.۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

۹۹۱۸/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.