«ودود فخاری»  روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ اقامتگاه بوم‌گردی در استان وجود دارد، افزود: سه واحد که در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد در شهرستان‌های سردشت، اشنویه و شاهین‌دژ قرار دارد.

وی اضافه کرد: مجوز راه‌اندازی سه اقامتگاه بوم‌گردی دیگر نیز صادر شده که در ماه‌های آتی شاهد راه‌اندازی آنها خواهیم بود.  

وی اظهارداشت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری، ۹ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شود که در این صورت این استان صاحب ۳۱ اقامتگاه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶ اقامتگاه بوم‌گردی درتکاب، سه اقامتگاه در هرکدام از شهرهای مهاباد و سردشت، ۲ اقامتگاه بوم گردی در ارومیه و یک اقامتگاه در هرکدام از شهرهای پیرانشهر، اشنویه، نقده، ماکو و خوی قرار دارد.

کارشناس اکوتوریسم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی افزود: گردشگران خارجی بیشترین استقبال را از اقامتگاه های بوم گردی می‌کنند که این امر می‌تواند برای استان درآمدهای قابل توجهی ایجاد کند.

فخاری ادامه داد: برای سوق دادن روستائیان به سمت راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی کلاس های آموزشی برای شوراهای اسلامی روستا برگزار می‌شود.

ماندگار ساختن روستاییان در روستاها و جلوگیری از خالی شدن آنها از اهداف مهم راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی است.  

صنعت بوم گردی مهاجرت معکوس را رقم زده و به جای مهاجرت از روستا به شهر، مهاجرت از شهر به روستا را موجب می شود.

 آذربایجان غربی دارای سه هزار روستاست و یک سوم جمعیت استان را روستانشینان تشکیل می دهند و اگر در سه هزار روستای استان اقامتگاه بوم گردی ایجاد شود، برای ۶ هزار روستایی شغل فراهم می شود.

 روستاهای استان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی و معنوی بوده و همچنین از نظر آداب و رسوم و فرهنگ و داشتن غذاهای سنتی و محلی جذابیت خاصی برای گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی دارد.

 کشورهای اروپایی ۷۰ سال پیش دست به راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی زده اند ولی قدمت اقامتگاه های بوم گردی در ایران به ۲۰ سال هم نمی رسد.

۸۱۳۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.