رسول خضری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هیات دولت به پیشنهاد وزارت کشور به استناد قانون امور گمرکی، با ایجاد راه‌های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر در این مرز جنوبی آذربایجان‌غربی موافقت کرده است.

وی گفت: با رسمی شدن این مرز علاوه بر توسعه و شکوفایی اقتصاد این منطقه مرزی، مسیر توسعه صادرات و واردات از مسیر این استان نیز بیش از پیش هموار می‌شود.  

در این جلسه علاوه بر بازارچه کیله سردشت در آذربایجان‌غربی، نقطه مرزی شوشمی، بازارچه مرزی سومار و بازارچه مرزی شیخ‌صله در کرمانشاه و بازارچه چیلات دهلران در ایلام، به عنوان راه‌های مجاز گمرکی تعیین شدند.

گمرک بازارچه مرزی 'کیله' سردشت از سال ۱۳۸۲ شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانجات و تولید کنندگان داخلی کشور آغاز به کار کرد.  
مرز کیله سردشت پیش از این، یکی از بازارچه‌های مهم آذربایجان‌غربی در زمینه صادرات کالا محسوب می‌شد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر 'قلعه دیزه' در شمال عراق قرار دارد.  
شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.

۷۶۵۲/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.