یوسف محمودزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد بیش از سه هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی از جمله عراق و کشورهای اروپایی شامل فرانسه، سوئد و سوییس بودند.

وی با اشاره به تجهیز و ساماندهی امکانات ویژه بازدید از داخل غار، اظهار داشت: هم اکنون ۱۴ قایق پارویی به همراه هشت نفر نجات‌غریق برای بازدید گردشگران از داخل غار مستقر بوده و خدمات ارایه می‌کنند.  

وی بیان کرد: با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد و دهیاری روستای سهولان، محوطه ورودی این غار با احداث آلاچیق و مکان برپایی چادر برای اسکان مسافران و گردشگران آماده شده است.  

مدیر غار آبی سهولان مهاباد اضافه کرد: ۱۰ سوئیت اقامتی با ظرفیت ۵۰ نفر نیز در روستای سهولان واقع در نزدیکی این غار برای پذیرش میهمانان و مسافران نوروزی احداث شده است.  

غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است که در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان (جاده برهان) در آذربایجان‌غربی قرار دارد.  

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان بوده و در نزدیکی روستایی به نام سهولان قرار گرفته است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.  

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است، این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه های کوتر قرار دارد.  

شهرستان مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در غرب کشور به شمار می‌رود که به نگین گردشگری آذربایجان مشهور شده است.  

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب کانی برازان، موزه و حمام میرزا رسول، تخته سنگی فقره قا، برده کنته و مسجد جامع از مهمترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.  

در نوروز سال گذشته در مجموع ۴۶۷ هزار نفر از جاذبه های گردشگری این شهرستان بازدید کردند.  

مهاباد در ۱۱۶ کیلومتری مرکز آذربایجان‌غربی در جنوب این استان واقع شده است.

۲۰۹۳/۹۹۰۳/۳۰۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.