رضا حسینی روز شنبه در جلسه ساماندهی محصولات کشاورزی و بررسی مشکلات تولیدکننده و صادرکنندگان محصولات کشاورزی، افزود: در زمان برداشت باید قابلیت صادراتی محصول کشاورزی نیز مشخص و درنهایت بر اساس آن تقسیم‌بندی لازم ارائه شود.  
وی بیان کرد: برای صادرات محصول به خارج از کشور باید ذائقه بازار کشورهای هدف بررسی و تعیین شود و سپس صادرات به آن کشورها صورت گیرد.  
وی تاکید کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب درآمد کشاورز تولیدکننده و صادرکننده مناسب‌ساز باشد تا در این بین کشاورزان متضرر نشوند.  
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: زمان محدود حال حاضر مدیریت جدی را می‌طلبد تا روال کار در مسیر عادی خود هدایت شود زیرا برخی محصولات کشاورزی از جمله سیب برای این استان حائز اهمیت است.  
حسینی گفت: بعد از شناسایی بازارهای هدف باید چگونگی برقراری ارتباط برای توزیع محصولات کشاورزی صورت گیرد و موانع و مشکلات این امر نیز برطرف شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: پیش بینی می شود امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی هسته دار و بی هسته در استان تولید شود.  
رسول جلیلی افزود: همچنین پیش بینی می شود از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب برداشت شود.
وی بیان کرد: همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها ۲۰۰ هزار تن انگور، ۱۵۰ هزار تن محصولات هسته دار و ۵۰ هزار تن محصولات باغی تولید و روانه بازار هدف می‌شود.
وی اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌ها امسال ۳۵۰ هزار تن از سیب تولیدی آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.
بررسی مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی، بررسی مشکلات مالیاتی و ارزی این صنف، بررسی تعرفه‌های خودرویی حمل و نقل محصولات کشاورزی و بررسی روش‌های تقسیم‌بندی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از مسائل مطرح شده در این جلسه بود.  
آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب درختی در کشور است و ۵۳ هزار هکتار از باغات سیب استان بارور هستند؛ ارومیه با ۲۳ هزار و ۱۵۰ هکتار رتبه اول سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده است.
این استان سالانه بیش از ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی تولید می کند؛ مشکل صادرات سیب درختی هر ساله گریبان گیر کشاورزان استان است و هنوز راهکاری برای آن لحاظ نشده است.
۹۹۱۸/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.