رحیم حب نقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه برای انتقال دانش خود در زمینه پرورش این جانور دریایی آمادگی کامل دارد، بیان کرد: در همین راستا به هیات روسی پیشنهاد داده شد تا سالانه ۲۰ تن سیست آرتمیای تولید شده در روسیه جهت عمل‌آوری و فرآوری به پژوهشکده آرتمیای دریاچه ارومیه منتقل و درآمد ناشی از صادرات آن به‌طور مساوی تقسیم شود.

وی ادامه داد: در این نشست پیشنهادهای دانشگاه ارومیه به طرف روس برای همکاری مشترک در پرورش آرتمیا مورد استقبال ۲ طرف قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین پژوهشکده موافقت کرد تا بخش تحقیق و توسعه شرکت روسی توسط متخصصان پژوهشکده دانشگاه ارومیه به منظور انجام تحقیقات مستمر برای ارتقای کیفی آرتمیا در این کشور  ایجاد شود.

رییس دانشگاه ارومیه با اعلام اینکه این تفاهم نامه برای یک دوره ۱۰ ساله منعقد شده است، اظهار داشت: انتقال دانش فنی آرتمیا از دانشگاه ارومیه به روسیه با دریافت ۲ دلار در ازای عمل‌آوری هر کیلو سیست آرتمیا به عنوان رویالتی مورد توافق قرار گرفت.

وی افزود: شرکت روسی تمایل دارد طی ۲ سال آتی ظرفیت عمل‌آوری سیست آرتمیا را به ۲۰۰ تن در سال برساند.

هیات روسی طی این سفر ضمن بازدید از آزمایشگاه‌ها و امکانات پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه در جلسات طولانی در خصوص انتقال دانش فنی پرورش، عمل‌آوری و فرآوری آرتمیا با حضور متخصصان پژوهشکده شرکت کرد.

دریاچه ارومیه یکی از منابع اصلی آرتمیا در منطقه و حتی جهان به شمار می رود.

۳۲۱۴/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.