مهدی قهرمانی روز چهارشنبه در کارگروه مشترک مدیریت پسماند شهرهای میاندوآب و مهاباد که با حضور مسوولان نهادهای دخیل در مدیریت پسماند این ۲ شهر به میزبانی میاندوآب برگزار شد، اظهار کرد: برای حل معضل پسماند در این شهرها و استفاده از محل مشترک برای دفع اصولی زباله آنها نیازمند همکاری تنگاتنگ و اهتمام مسوولان هستیم
وی ادامه داد: محلی که به صورت مشترک جهت دفع پسماند این شهرها تعیین می‌شود باید قابل توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد تا آنها بتوانند در این حوزه و در امر تولید کودهای آلی یا تولید برق سرمایه‌گذاری کنند.
وی افزود: هر زمینی که برای اجرای طرحی در نظر گرفته می‌شود یقینا معارض خواهد داشت که در صورت اثبات مالکیت باید به تناسب جمعیت هر شهر هزینه مالک برآورد و پرداخت شود.
وی با تاکید بر اینکه کارگروه مشترکی از شهرداری، فرمانداری و اداره‌های مرتبط هر ۲ شهرستان باید برای بررسی و مکان‌یابی سایت زباله تشکیل شود، گفت: کار کارشناسی و اقدامات اصلی در این باره بر عهده حفاظت محیط زیست است تا این طرح در اسرع وقت به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه نباید بیش از این در اجرای این طرح تعلل شود، اظهار کرد: هر قدر این موضوع با جدیت پیگیری شود به همان میزان معضل پسماند هر ۲ شهرستان سریع‌تر کاهش پیدا خواهد کرد.
کارشناس خدمات شهری دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: معضل پسماند یک مسئله شهری یا استانی نیست بلکه یک معضل کشوری و حتی جهانی است که مسوولان مرتبط در مدیریت آن با مشکل مواجه هستند.
اسماعیل زعیم با اشاره به اینکه ایجاد سایت مشترک پسماند بین ۲ شهر میاندوآب و مهاباد یک تصمیم کشوری است، افزود: طبق توافق و کارهای کارشناسی، آذربایجان‌غربی در ایجاد سایت‌های مشترک برای مدیریت پسماند شهری به ۹ منطقه تقسیم شده است که یکی از این مناطق حدفاصل میاندوآب و مهاباد است.
وی بیان کرد: این سایت مختص زباله شهری این ۲ شهر نیست بلکه مناطق شهری، بخشی و نقاط روستایی را نیز شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه در کارگروه مدیریت پسماند استان نیز سایت‌های مربوط به یک شهر مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، افزود: در هیچ نقطه استان زباله‌ها به شکل اصولی و علمی دفع نمی‌شود بلکه تلنبار شده و با خاک‌ریزی روی آن دفن می‌شود که در این صورت به شیرآبه و زباله‌های سبک آن توجهی نمی‌شود.
«زعیم» با اشاره به اینکه سایت‌های فعلی دفع پسماند شهرهای میاندوآب و مهاباد جزو سایت‌های مشکل‌دار در کشور محسوب می‌شود، گفت: سایت فعلی زباله میاندوآب تنها سایت کشور است که زباله آن در بالای کوه دفع می‌شود و باعث شده که خطرهای زیست محیطی آن واکنش مردم و فعالان زیست محیطی را موجب شود.
وی افزود: ایجاد سایت مشترک دفع پسماند یک تصمیم و سیاست کلانی است که باید مسوولان این شهرستان‌ها هماهنگی‌های لازم را برای اجرای این تصمیم داشته باشند و دولت نیز از نظر مالی این طرح را حمایت خواهد کرد.
در این جلسه مسوولان اداره‌های مرتبط هر ۲ شهرستان به بیان نظرها و پیشنهادهای خود در تعیین محل مشترک سایت زباله پرداختند.
مهاباد و میاندوآب در حدفاصل ۴۰ کیلومتری یکدیگر و در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

۹۸۷۱/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.