پیمان آرامون روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مصوبه کارگروه مخاطرات زلزله آذربایجان‌غربی باید در ۱۲ نقطه این استان تجهیزات نسل جدید نصب و راه‌اندازی شود.  

وی ادامه داد: تاکنون در ۲ مرحله ۲ دستگاه در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت نصب شده است و ۲ دستگاه دیگر نیز تا پایان ماه جاری در شهرستان‌های ماکو و قطور راه‌اندازی می‌شود.

 وی تاکید کرد: گسترش ساخت و ساز بر روی گسل‌ها از مخاطرات جدی امروز است و باید یافته‌های ما در حوزه زمین شناسی  در تعیین ضوابط ساخت و ساز و طراحی سازه‌ها ملاک عمل مسوولان شهرسازی باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری آذربایجان‌غربی بیان کرد: باید یافته‌های زمین شناسی و شتاب نگاری ما را به سمت توسعه شهری و روستایی هدایت کند زیرا این استان منطقه زلزله پذیری است.

آرامون بر بهره‌گیری بیشتر از یافته های علمی در حوزه زمین شناسی و لرزه نگاری در توسعه شهری تاکید کرد و اظهار داشت: در شورای فنی استان استفاده بهینه از بحث های زمین شناسی و شتاب نگاری و لرزش نگاری مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: یافته های ما در حوزه زمین شناسی و لرزش نگار و شتاب نگار باید مشخص کند که کدام سمت ارومیه و شهرهای دیگر استان رشد و توسعه داشته باشد.

آذربایجان غربی با ۳۸ هزار کیلومترمربع مساحت و سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۴۴ شهر و ۲ هزار و ۸۰۰ روستا است که ارومیه با حدود ۷۵۰ هزار نفر جمعیت بزرگترین شهر استان محسوب می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، این استان بر روی کمربند آلپ هیمالیا قرار گرفته و دارای ۲ گسل جوان به نام گسل‌های سلماس و پیرانشهر است که به دلیل بی توجهی به این موضوع مناطق شهری بر روی انها احداث شده است.

۹۹۱۸/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.