معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از دستاوردها و آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی بازدید کرد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی  دکتر پور عابدی از آخرین دستاوردها و یافته‌های علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و مجموعه های  گروههای پژوهشی شیمی متابولیت ثانویه گیاهان دارویی، گروه مدیریت کسب و کار ، آزمایشگاههای تحقیقاتی، مرکز کشت بافت و رویان گیاهی، گلخانه ها و مزرعه گیاهان دارویی و و سایر اختراعات و ابتکارات جهاد دانشگاهی بازدید کرد.

در جریان این بازدید دکتر پور عابدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سالانه در حدود ۱۸۰۰ طرح پژوهشی در قالب کارفرمایی و داخلی در دست اجرا دارد افزود: ۸۰ درصد این طرح ها دارای کارفرما بوده و و بر رفع نیاز ها و چالش‌های موجود متمرکز شدند.

وی با اشاره به شرایط و تحریم‌های ظالمانه دشمن که کشور را تحت تاثیر قرار داده است به بخشی از فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور باید پژوهش و فناورانه جهاد دانشگاهی به صورت ویژه و گسترده تر نقش خود را ایفا کنند و در جهت رفع نیازمندی هایی که متکی بر خارج از کشور بوده  با بهره گیری از فناوری های تولید شده به شکل بومی و ساخت تولید ورود کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه با عنایت های مقام معظم رهبری در بودجه سال جاری مبلغ ۱۵ میلیون یورو برای رفع برخی مشکلات کشور به جهاد دانشگاهی تخصیص یافته است گفت:  از جمله این موارد تولید ۱۰ قلم مواد پر مصرف شیمیایی در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است که پژوهشگران این نهاد کار دانش پایه و اقدامات زیر ساختی آن را انجام داده و در مرحله پایلوت آزمایشگاهی و نیمه صنعتب در صدد جذب سرمایه گذار و ارائه به صنعت هستیم.

دکتر پورعابدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف از جمله صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی وارد شده و دستاوردهای خوبی دارد اظهار کرد: در بخش دکل حفاری مته حفاری، زیست پالایش و زیست محیطی بخش نفت،گاز و پتروشیمی  و نمک زدایی از نفت کارهای خوبی انجام داده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه حمل و نقل ریلی و مترو ملی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه ساخت متروی ملی نقش اساسی داشته و در کنسرسیومی که برای تولید سیستم لوکوموتیو و متروی ملی تشکیل شده است حضور دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در بخش پزشکی،‌ انجام ۱۰ هزار سیکل نازایی توسط ۹ مرکز درمان ناباروری را از اقدامات این نهاد انقلابی عنوان کرد و گفت: استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها و درمان سرطان سینه ،تولید داروهای نوترکیب و گیاهی کارهای خوبی شده که این نوارد تنها بخشی از دستاوردهای پزشکی جهاد دانشگاهی است.

دکتر پورعابدی با بیان اینکه بیشترین تأکید جهاد دانشگاهی در بخش کشاورزی حرکت به سمت کشاورزی هوشمند و استفاده از آی تی و اینترنت اشیا در این حوزه است افزود: در صددیم با استفاده از فناوری‌های جدید راندمان بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و افزود: در بخش اعتیاد، خانواده، گردشگری، سرمایه ملی و سبک زندگی جهاد دانشگاهی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که ۱۶ مرداد سالجاری به مناسبت سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی از آخرین دستاوردها و فناوری های این نهاد انقلابی رونمایی می شود.

دکتر پور عابدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی جزو واحد های قدیمی و توسعه یافته در بین واحدهای استانی است تصریح کرد: این واحد زیر ساختهای خوبی در حوزه پژوهشی و نوآوری و تجاری سازی دارد و با انجام پروژه های دانش محور خود در موضوعات مختلف می تواند بستر ساز موفقی در اشتغال زایی در سطح منطقه و کشور شود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی توانمندی‌های خوبی در اختیار دارد گفت: این واحد از طریق مرکز رشد می تواند زمینه را برای فعالیت و شکوفایی افرادی که ایده خوبی در بخشهای مختلف دارند را ایجاد کرده و برای واحد نیز از تمامی ابعاد ارزش افزوده کیفی داشته باشد.

دکتر پورعابدی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در زمینه شیمی، کشاورزی و فناوری فعالیتهای خوبی داشته ادامه داد: دستاوردهای مناسبی توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ارائه شده است که امید است طی سال های آینده با رویکرد عملیاتی تر از فناوری های تولید شده این واحد در سطح گسترده وتجاری سازی شده استفاده شود.

وی به حضور چشمگیر جهاد دانشگاهی در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی به طور چشمگیری در جریان تولید علم با پتانسیل بالا و بهره گیری از نیروهای متخصص در راستای توسعه کشور حرکت کرده که با وجود موفقیتهای متعدد در زمینه های مختلف به جرات می توان گفت بسیار خوش درخشیده است.

در ابتدای این بازدید دکترامین رستم زاده رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح عملکرد گروه های سه گانه معاونت پژوهشی این واحد گفت: در رویکرد برنامه توسعه واحد تعمیق فعالیت های پژوهشی و فناورانه واحد از اولویت های مدیریتی می باشد.

 رستم زاده با اشاره به اینکه تمامی فعالیت های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و کارآفرینانه واحد به شکل یک زنجیره برای تعالی جامعه ارزش افزوده دارد خاطرنشان کرد: ساماندهی گروه های پژوهشی و و پررنگ کردن مولفه بازار و کارفرما و در نتیجه محصول و خروجی محور نمودن نتایج عملکرد گروه‌ها از رویکردهای اصلی واحد در معاونت پژوهشی واحد است.

وی با اشاره به اهمیت سنجش فعالیت ها و درآمدهای فناورانه گروه های پژوهشی واحد خاطرنشان کرد: مقرر شده مقایسه و سنجش سرانه درآمد و هزینه فناورانه هر گروه پژوهشی و نقش آن در ضریب توسعه واحد حسب  چشم‌انداز و کل درآمدهای واحد استخراج و آسیب‌شناسی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: توجه به اوضاع مالی کشور و واحد چاره ای جز فناورانه نمودن خروجی عملکرد همکاران در همه حوزه‌های مرتبط پژوهشی نداریم.

دکتر رستم زاده با اشاره به اهمیت نهادینه کردن فرهنگ تفکر پژوهشی در همه موضوعات جامعه خاطرنشان کرد: باید اعتقاد داشته باشیم که مسائل کشور و چالش های پیش رو بدون نسخه علمی و مدل علمی عملی قابل حل نخواهد شد در این صورت ضمن حل چالش ها،  فرصت های فراروی توسعه نیز برای کشور گسترده تر باز خواهد شد.

وی گفت: نیازها و چالش‌های منطقه‌ای و کشوری از موضوعات هدف‌گذاری شده گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی استان است که مقرر گردیده گروه‌های پژوهشی به صورت مطالعاتی بر روی احصاء نیازهای توسعه ای و چالش‌های پیش رو نیازسنجی  علمی و عملی نمایند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برنامه ریزی، ساماندهی گروه های پژوهشی و ایجاد زیرساخت ها و زمینه های مناسب را در راستای راه اندازی پژوهشکده این واحد ضروری ذکر و خاطرنشان کرد: برنامه کاری مشخص جهت تحقق این زیرساخت‌ها تدوین و در حال اجرایی شدن است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.