معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: رسیدن به کشاورزی ارگانیک نیاز اصلی کشور است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، فاطمه سفیدکن، در اولین همایش ملی تغذیه و مسایل زیست محیطی گیاهان دارویی و معطر که در سالن اجتماعات دانشگاه ارومیه برگزار شد افزود: رسیدن به کشاورزی ارگانیک با وجود اینکه یک کار زمان بر است، ولی یک نیاز اصلی کشور به حساب می آید.
سفیدکن با اشاره به اینکه تنوع زیستی گیاهان دارویی کشور قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست و پیشرفت هایی در این حوزه داشته ایم، تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار گونه دارویی در کشور شناسایی شده است که تاکنون شناسایی مواد موثره ۸۰۰ گونه از این گیاهان دارویی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۶۰ گونه گیاهان دارویی، بومی و انحصاری ایران است، خاطرنشان کرد: در ۱۲ استان و بویژه آذربایجان غربی برنامه ریزی برای بهره برداری از گیاهان دارویی و تولید علوم برای استفاده چندمنظوره از مراتع انجام شده است.
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور یادآور شد: حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در طبیعت با کاهش سطح برداشت، بهره برداری همراه با احیا در مراتع دارای ظرفیت برداشت، توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی و اصلاح گیاهان دارویی برای افزایش عملکرد کمی و کیفی آنها از جمله رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت از تنوع زیستی گیاهان دارویی کشور است.
سفیدکن درخصوص مشکلات ناشی از کشاورزی متداول در کشور نیز تصریح کرد: آلودگی منابع خاکی و آبی، برهم خوردن تعادل زیستی در خاک، مقاوم شدن به آفات و بیماری ها، تخلیه عناصر غذایی خاک و آسیب به اکوسیستم از جمله مشکلات کشاورزی متداول به شمار می رود.
وی ادامه داد: کمبود فعالیت های بیولوژیک و ماده آلی در نتیجه پایین بودن کیفیت خاک های ایران، اهمیت کیفیت محصول در تولید گیاهان دارویی، تولید حداکثر ماده موثره در شرایط کشاورزی ارگانیک به علت تطابق با شرایط طبیعی از دلایل اهمیت کشت ارگانیک گیاهان دارویی است.
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور افزود: رویکرد جهانی در تولید گیاهان دارویی به سمت سیستم های کشاورزی پایدار و به کارگیری روش های مدیریتی صحیح پیش می رود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.