مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی با بیان اینکه امام خمینی «ره» طرفدار عقلانیت اسلامی بود، گفت: ایشان صرفا جریان سنتی را نمی پذیرفت و معتقد بود که زنان نیز باید در صحنه حضور داشته باشند و درواقع یک سیاست مدرن را در بحث ولایت فقیه مطرح کرد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی حجت الاسلام والمسلمین سجاد بیگی،در نشست تخصصی دانشجو و دانشگاه در آینده انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)، که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: امروز منظومه فکری امام راحل به یک کتاب تبدیل شده و باید در دانشگاه ها به عنوان یک ایده سیاسی و تفکر نویی که امام خمینی(ره) از نوجوانی به دنبال آن بود، تدریس شود.
وی افزود: امام خمینی(ره)، از روز نخست به فکر تشکیل یک حکومت اسلامی بود و اکنون این ایده باید در دانشگاهها تدریس شود، کشور ما از قرن های قبل نیز اسلامی بوده و یک تناقض بین اسلام و تجددخواه ها وجود داشته و هنر، دین و سیاست همواره مدنظر بوده و در قرن نوزدهم به صورت ایدئولوژی با این موارد رفتار شد.
حجت الاسلام والمسلمین بیگی با بیان اینکه امام راحل در اوج جنگ و بده بستان های تجددطلب، نواندیش و نوگرا ظهور کرد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره)، در زمانی آمد که جنگ جدی بین اسلام و تجددخواه ها وجود داشته و ایشان صحنه را برای دانشجویان آن دوران تعریف کرد.
وی با تاکید بر اینکه فلسفه و عرفان را نمی توان از یکدیگر تفکیک کرد، یادآور شد: کسانی که به دنبال عرفان هستند، قطعا نمی توانند فلسفه را بپذیرند و امام خمینی(ره) از تمام این موارد عبور کرد، امام طرفدار عقلانیت اسلامی بود و صرفا جریان سنتی را نمی پذیرفت و معتقد بود که زنان نیز باید در صحنه حضور داشته باشند و درواقع یک سیاست مدرن را در بحث ولایت فقیه مطرح کرد.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی ادامه داد: ایده های نظام ما امروز در دانشگاه های جهان تدریس می شود، چرا که امام راحل یک ایده پرداز جهانی بودند، بطوذی که ایشان مخالف تروریست بود و از جمله مولفه های امام اصل جامعیت اسلام است که دو نوع اسلام را در جهان تعریف کردیم که یکی تحجرگرا و دیگری اسلام التفاطی بود.
وی خاطرنشان کرد: دومین مولفه اندیشه امام راحل، توحید اجتماعی بوده، یعنی اجتماعی که بدون توحید باشد، تبدیل به جنگ، خون ریزی، ناامنی و غارت خواهد شد و درواقع توحید اجتماعی، امنیت روانی جامعه را تامین می کند و به مجریان کشور مربوط است و دولت باید مولد توحید اجتماعی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین بیگی بیان کرد: تقدم فرهنگ بر مباحثات اجتماعی از دیکر مولفه های امام راحل بود و فرهنگ ناب اسلامی باید بر مسائل اجتماعی غلبه کند که رعایت اخلاق انتخاباتی، داد و ستد، سخنوری و اشتغال از جمله این موارد به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه یکی از آرمان های امام خمینی(ره) این بود که دانشجوی ایرانی باید ایده پرداز باشد، گفت: آرمان خواهی در دوران دانشجویی بسیار ایده آل بوده و تفکرگرایی در بین دانشجویان در اوج خود بوده و هست و دانشجو نباید رفتار و نگاه احساسی و سطحی به مسائل داشته باشد و اندیشیدن به معنای واقعی باید در وجود دانشجو متبلور شود و همچنین همگرایی در بین دانشجویان از دیگر مواردی است که امام راحل همواره بر آن تاکید می کردند.
ادامه مراسم بصورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان ادامه یافت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.