محمد عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این تعداد 105 هزار نفر در شهر و 30 هزار نفر نیز در روستاهای شهرستان بوکان ساکن هستند.
وی اظهار داشت: پیش بینی می شود از مجموع افراد بالای 30 سال این شهرستان 50 درصد مورد غربالگری قرار گیرند تا افرادی که در معرض خطر بیماری های فشار خون هستند شناسایی شوند و تحت درمان قرار گیرند.
عباسی با بیان اینکه ﻓﺸﺎرﺧﻮن ﺑﺎﻻ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺮگ زودرس، ﺳﮑﺘﻪ ﻗﻠﺒﯽ، ﺳﮑﺘﻪ ﻣﻐﺰی، و ﻧﺎرﺳﺎﯾﯽ ﮐﻠﯿﻪ اﺳﺖ، اضافه کرد: اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎری ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻋﻼﻣﺘﯽ ﻧﺪارد و ﻓﻘﻂ ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﻓﺸﺎرﺧﻮن ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮد.
وی با اشاره به اینکه اﮔﺮ ﻓﺸﺎرﺧﻮن ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺗﺸﺨﯿﺺ داده ﺷﻮد، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ دارو ﯾﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺎرﻫﺎ آن را ﮐﻨﺘﺮل ﮐﺮد، افزود: همه افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می توانند با مراجعه به مراکز و پایگاه های سلامت ثابت و سیار شهری و روستایی، خانه های بهداست و بیمارستان از وضعیت فشار خون خود مطلع شوند.
وی افزایش فشار خون و نارسایی کلیه و سکته های مغزی و قلبی را که علل عمده آن فشار خون است، علت اجرای طرح بسیج ملی فشار خون عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، طرح بسیج ملی کنترل فشارخون از روز 27 اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرده است که در مرحله اول تا 17 خردادماه اطلاع‌رسانی و آموزش صورت خواهد گرفت و در مرحله دوم از 18 خرداد تا 15 تیر عملیات سنجش فشارخون انجام می‌شود.
دولت با هدف کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پُرفشاری خون، طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا نامگذاری کرده و بصورت ملی اجرا می کند.
7510/6185/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.