بهروز مرادی روز سه شنبه در حاشیه افتتاح سد و نیروگاه سردشت در جنوب آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این زمینه هماهنگی های لازم با کشورهای همسایه انجام شده و تعامل دوطرفه ای با این کشورها صورت می گیرد.
وی یادآوری کرد: 120 طرح در 12 استان مرزی کشور ایجاد شده که بیشتر بحث های تثبیت جمعیت، گردشگری، رونق منطقه و همچنین امنیت اجتماعی و ملی مدنظر قرار دارد.
مرادی اضافه کرد: برای نمونه در احداث سد و نیروگاه سردشت امکان صادرات برق به کشور عراق مهیا می شود و 2 کشور با هم تبادل لازم را در این زمینه خواهند داشت.
وی در خصوص فواید احداث سد سردشت نیز گفت: در دور دوم آغاز طرح های آب و خاک نواحی مرزی با اخذ ردیف بودجه ای از سازمان برنامه و بودجه طرح تبدیل هفت هزار و 800 هکتار از اراضی دیم سردشت به آبی برای اطراف دریاچه تعریف شده است.
مرادی در مورد کاربری های مخزن دریاچه سد سردشت بیان کرد: مخزن این سد مصرف آب شرب دارد که با ملاحظات زیست محیطی و بهداشتی و رعایت آنها می توان برای جاذبه های گردشگری در این منطقه استفاده کرد تا در کنار آن مشکلی هم برای اهالی شهر سردشت ایجاد نشود.
وی اضافه کرد: تصفیه خانه های مدرنی در این راستا برای این شهر ایجاد شده است تا با توجه به این تصفیه خانه بحث های گردشگری در این منطقه به صورت فعال تری دنبال شود.
وی از افتتاح نیروگاه این سد در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: این نیروگاه قبل از پیک امسال وارد مدار می شود و برای بهره برداری از این طرح از نیروهای بومی به منظور اشتغالزایی بهره گیری شده است.
وی در رابطه با رفع مشکل بخشی از محلات شهر سردشت که با کمبود آب مواجه هستند گفت: طراحی تصفیه خانه این شهرستان به منظور تامین آب تا سال 1425 طراحی شده است که در شرایط حاضر با ظرفیت یک سوم کل آب شرب سردشت و ربط را تامین می کند و چنانچه نیاز باشد 2 واحد دیگر هم برای ورود به مدار کاملا آماده هستند، از این رو هیچ مشکلی برای تامین آب شرب سردشت وجود ندارد.
به گزارش ایرنا شهرستان مرزی سردشت با 385 هزار نفر جمعیت در 244 کیلومتری مرکز آذربایجان غربی واقع است؛ این شهرستان مرزی دارای 150 هزار هکتار مساحت است که از این میزان 90 هزار هکتار را اراضی جنگلی تشکیل می دهد.
در حال حاضر 13 سد در آذربایجان غربی وجود دارد که ظرفیت ذخیره آنها به بیش از یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب می رسد و با راه اندازی سدهای کرم آباد و سردشت، این میزان به بیش از 2 میلیارد مترمکعب می رسید.
رییس جمهوری امروز و در سفری یک روزه به آذربایجان غربی چندین طرح توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی از جمله سد کرم آباد، سد سردشت، آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه/جلدیان/ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد و چندین طرح دیگر به ارزش چهار هزار و 465 میلیارد تومان را افتتاح کرد.
7562/3020/6185/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.