به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت منابع آب و نیروی ایران روز سه شنبه در آیین افتتاح این سد اظهار داشت: این سد شامل افتتاح سرریز، تونل آبرسان، نیروگاه، سیستم انحراف، آبگیر سد و تصفیە خانه آب شرب است که برای آنها 12 هزار و 550 میلیارد ریال هزینه شده است.
بهروز مرادی افزود: سد خاکی سردشت با هسته رسی و حجم مخزن 387 میلیون مترمکعب و با هدف استحصال برق، آب شرب و کشاورزی و تصفیه خانه اتوماتیک آب شرب شهرهای سردشت و ربط به همراه خط انتقال و برج آبگیر احداث شده است.
وی اظهار داشت: سد سردشت بر روی رودخانه «زاب کوچک» قرار گرفته که دریاچه آن حدود 30 کیلومتر طول دارد و در 13 کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است و با بهره برداری از این طرح هفت هزار و 500 هکتار از اراضی دیم کشاورزی و باغی این شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل می شود.
مرادی گفت: برای احداث سد 11 هزار و 500 میلیارد ریال و برای تصفیه خانه و خطوط انتقال آب نیز یکهزار و 50 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اظهار داشت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید 350 و در فاز دوم 495 لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق 20 ساله تامین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می کند.
وی اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت 230 لیتر در ثانیه و مصرف شهر ربط 70 لیتر در ثانیه است و اگر آبرسانی به روستاهای اطراف نیز انجام شود این تصفیه خانه می تواند تا بیش از 20 سال آینده منبع مطمئنی برای آب شرب این منطقه باشد.
به گزارش ایرنا شهرستان مرزی سردشت با 385 هزار نفر جمعیت در 244 کیلومتری مرکز آذربایجان غربی واقع است؛ این شهرستان مرزی دارای 150 هزار هکتار مساحت است که از این میزان 90 هزار هکتار را اراضی جنگلی تشکیل می دهد.
در حال حاضر 13 سد در آذربایجان غربی وجود دارد که ظرفیت ذخیره آنها به بیش از یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب می رسد و با راه اندازی سدهای کرم آباد و سردشت، این میزان به بیش از 2 میلیارد مترمکعب می رسید.
رییس جمهوری امروز و در سفری یک روزه به آذربایجان غربی چندین طرح توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی از جمله سد کرم آباد، سد سردشت، آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه/جلدیان/ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد و چندین طرح دیگر به ارزش چهار هزار و 465 میلیارد تومان را افتتاح کرد.
7562/3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.