به گزارش ایرنا، توسعه مناطق آزاد با نگاه حفظ و ایجاد مبادلات اقتصادی و تجاری با با سرزمین اصلی و نیز فراسرزمینی، راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم های زورمدارانه آمریکا است.
حمایت از کسب‌ و ‌کارهای جدید، آسان‌سازی فرآیندهای سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های فناور و استارتاپ‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.
بدیهی است در این شرایط، مناطق آزاد کشور مثل منطقه آزاد کیش، قشم، انزلی، ارس، چابهار و ماکو نقش راهبردی در توسعه اقتصادی و مقابله با تحریم ها و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بر عهده دارند.
با توجه به اینکه طرح های اقتصاد مقاومتی نیز ضریب موفقیت های اقتصادی مناطق آزاد را چندین برابر می کند، یکی از اهداف اصلی سفر یکروزه رییس جمهوری به آذربایجان غربی، بهره برداری از طرح های توسعه در منطقه آزاد ماکو است و امروز با حضور دکتر روحانی44 هزار میلیارد ریال طرح زیرساختی و اشتغال زایی در این منطقه افتتاح و کلنگ زنی می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت های صادراتی این منطقه بسیار زیاد بوده و بر این اساس صادرات این منطقه در سال جاری 30 میلیون دلار هدفگذاری شده است.
غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه 80 درصد واحدهای تولیدی منطقه آزاد ماکو فعالند، اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعیت راهبردی آن، ظرفیت بی بدیلی برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای دارد تا دروازه صادرات و حمل و نقل کالا از ایران به کشورهای مختلف دنیا باشد.
وی از برنامه منطقه آزاد ماکو برای توسعه روابط با کشورهای همسایه خبر داد و افزود: در شرایط فعلی تحریم، حجم تجارت با کشورهای همسایه افزایش می یابد و با مذاکراتی که صورت گرفته، منطقه آزاد ماکو به عنوان پل ارتباطی با این کشورها نقش مهمی ایفا می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: با سازوکارهای پیش بینی شده در منطقه آزاد ماکو، در امور تولید، صادرات و دریافت دانش فنی و ورود فناوری تسهیل ایجاد شده که این روند می تواند در نهایت به رونق اقتصادی آذربایجان غربی و منطقه کمک کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به سفر رییس جمهوری به منطقه آزاد ماکو گفت: در این 1500 میلیارد تومان طرح زیرساختی و اشتغالزایی افتتاح یا کلنگ زنی می شود.
غلامرضا سلیمانی با اشاره به بهره برداری از پایاب و سد مخزنی کرم آباد بر رودی رودخانه ارس در شهرستان پلدشت اظهار داشت: این طرح با اعتبار 17 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی 6500 نفر آماده بهره برداری است.
فرماندار پلدشت نیز گفت: در سفر امروز دکتر روحانی 2 طرح عمرانی شامل سد کرم آباد و تصفیه خانه و آب شیرین کن در این شهرستان افتتاح می شود.
«مهران صفری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2 طرح دیگر شامل ایستگاه پمپاژ خط انتقال آب به 2هزار و 90هکتار از اراضی دشت «زیدون» و گازرسانی به 33 روستای این شهرستان نیز در این سفر کلنگ زنی می شود.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی سد مخزنی کرم آباد توسط شرکت آب منطقه آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید و در سال 1394آغاز شد، افزود: برای ساخت این طرح ارزشمند 670میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی هزینه شده است.
وی ادامه داد: با آبگیری و بهره برداری از این سد و با توسعه کشت و صنعت در این منطقه برای 6 هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.
فرماندار پلدشت اضافه کرد: برای احداث و راه اندازی تصفیه خانه و آب شیرین کن شهرستان نیز از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، اعتبارات داخلی آب و فاضلاب شهری و مشارکت مالی سازمان منطقه آزاد ماکو 50 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه احداث این تصفیه خانه در دولت تدبیر و امید و در سال 1395 آغاز شد، اظهار داشت: با احداث این تصفیه خانه جمعیت 12 هزار نفری شهر پلدشت از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده و برای 20 نفر اشتغال ایجاد می شود.
کارخانه سیمان مهر ماکو (مرحله اول) نیز که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در سال 1393 آغاز با اعتبار یک هزار و 313 میلیارد و 918 میلیون ریال و اشتغالزایی 80 نفر احداث شده، امروز آماده بهره برداری است؛ ظرفیت تولید این کارخانه یک میلیون و 300 هزار تن در سال می باشد.
بهره برداری از کلینیک دندانپزشکی دیجیتال با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریالی بخش خصوصی از دیگر برنامه های سفر رییس جمهوری در منطقه آزاد ماکو است.
در سفر امروز روحانی همچنین مرکز نوآوری، رشد و شتاب دهی هوشمند منطقه آزاد ماکو نیز افتتاح می شود؛ به منظور تقویت اکوسیستم کارآفرینی و شتابدهی به رشد استارتاپ ها توسط سازمان منطقه آزاد ماکو با اعتبار 2 میلیارد و سیصد میلیون ریال با اشتغالزایی 8 نفر در مساحت 900 متر مربع اجرا شده است.
دفتر پلیس مهاجرت و اتباع خارجی منطقه آزاد ماکو نیز به منظور تسهیل و بهبود امورات گذرنامه ای و مهاجرتی اتباع خارجی با استفاده از مدرن ترین دستگاه ها و تجهیزات اداری توسط سازمان منطقه آزاد با اعتبار 6 میلیارد ریال و با اشتغالزایی 12 نفر نیز آماده افتتاح در سفر امروز رییس جمهوری است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
شهرک صنعتی ماکو در سال 1374 و فاز توسعه شهرک در سال 1385 به تصویب رسید و در 6 کیلومتری جاده ماکو - بازرگان احداث شد؛ این شهرهای صنعتی حدود 34 هکتار مساحت دارد.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.
شهرستان ماکو با بیش از 94 هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع است.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.