به گزارش ایرنا، سومین سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان غربی نظیر دیگر سفرهای استانی ایشان بسیار پربرکت بوده و در این سفر نیز دهها طرح در جای جای این استان به بهره برداری می رسد که نتیجه مشهود آن، اشتغال دهها هزار نفری در بخش های مختلف به ویژه تولید محصولات کشاورزی است.
در این سفر علاوه بر افتتاح سد «کرم آباد» پلدشت به عنوان یکی از بزرگترین طرح های اقتصاد مقاومتی کشور و شبکه های آبیاری پایاب آن، طرح های دیگری نظیر نیروگاه برقآبی سد سردشت، تصفیه خانه آب این شهرستان و ربط، سد سیلوه و کانال انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه، سد «بویلاپوش» و شبکه آبیاری زیرمجموعه آن، ورزشگاه 6 هزار نفری سلماس و طرح های ورزشی شهرستان خوی و طرح های توسعه بخش کشاورزی توسط رییس جمهوری و با استفاده از ویدئوکنفرانس به بهره برداری می رسد.
برای اجرای این طرح ها چهار هزار و 465 میلیارد تومان هزینه شده که بخش مهمی از آن که 2 هزار و 200 میلیارد تومان را شامل می شود، مربوط به طرح های آب و خاک است.
استاندار آذربایجان غربی تعداد طرح های افتتاحی در این سفر را 27 مورد عنوان کرد و گفت: دولت دکتر روحانی تاکنون بیش از 15 هزار میلیارد تومان در آذربایجان غربی سرمایه گذاری کرده که گویای توجه ویژه دولت این استان مرزی است.
«محمدمهدی شهریاری» همچنین با اشاره به نگاه ویژه دولت به منطقه آزاد ماکو افزود: در این سفر یکهزار و 500 میلیارد تومان طرح مربوط به این منطقه به بهره برداری می رسد که رقمی قابل توجه به شمار می رود.
وزیر نیرو هم در خصوص طرح های افتتاحی در این سفر گفت: 16 هزار هکتار زمین کشاورزی از طرح های آب افتتاحی در این سفر بهره مند می شود.
رضا اردکانیان افزود: این طرح ها با صزف هزینه 22 هزار میلیارد ریالی در ادامه پروژه های توسعه منابع آب و خاک ایران در استان های مرزی به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه این طرح ها در حوزه سدهای کرم آباد پلدشت، سیلوه پیرانشهر، سردشت و بویلاپوش خوی اجرا شده است، اضافه کرد: در این آیین سه سد، سه ایستگاه پمپاژ، دهها کیلومتر کانال و خط لوله انتقال آب به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: علاوه بر آن، تصفیه خانه آب سردشت و خط انتقال آن توسط رییس جمهوری افتتاح خواهد شد.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این طرح ها نقش مهمی در تثبیت جمعیت و رونق تولید ایفا می کند، ادامه داد: از عواید اجرای این طرح ها بیش از سه میلیون و 400 هزار نفر استفاده می کنند که رقم جمعیتی قابل توجهی است.
اردکانیان از اشتغال مستقیم 117 هزار نفر در مراحل ساخت و بهره برداری از این طرح ها خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر آن 40 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این طرح ها اشتغال داشته اند.

** افتتاح 2200 میلیارد تومان طرح توسعه منابع آب و خاک
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز گفت: چهار طرح بزرگ توسعه منابع آب و خاک که با 2200 میلیارد تومان هزینه در این استان اجرا شده است، امروز سه شنبه با حضور دکتر حسن روحانی به بهره برداری می رسد.
کیومرث دانشجو افزود: این طرح ها شامل سد و شبکه های پایاب سد کرم آباد پلدشت، سد و شبکه آبیاری سیلوه پیرانشهر، سد انحرافی بویلاپوش خوی و سد و نیروگاه سردشت است.
وی اضافه کرد: در سفر رییس جمهوری طرح جامع کرم آباد که یکی از بزرگترین طرح های توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو به شمار می رود، با حجم سرمایه گذاری یکهزار و 400 میلیارد تومانی به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح سالانه 112 میلیون مترمکعب آب از محل آبگیر احداث شده در رودخانه ارس برداشت می شود تا آب مورد نیاز 19 هزار و 250 هکتار از اراضی کشاورزی تامین شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: میزان اشتغال پیش بینی شده برای این طرح 25 هزار نفر است.
«دانشجو» با اشاره به حجم مخزن 54 میلون مترمکعبی سد مخزنی کرم آباد پلدشت، اظهار داشت: این طرح شامل هشت ایستگاه پمپاژ، خط لوله انتقال 21 کیلومتری، 2 واحد پست برق، 100 کیلومتر خط انتقال برق بوده و برای اجرای آن بیش از پنج میلیون و 500 هزار مترمکعب خاکریزی انجام شده است.
وی افزود: ارتفاع این سد 43 متر از بستر رودخانه و طول تاج آن 2 هزار و 400 متر است.
وی با اشاره به افتتاح سد و شبکه آبیاری سیلوه پیرانشهر نیز اضافه کرد: با افتتاح این سد آب مورد نیاز حدود 13 هزار هکتار زمین کشاورزی منطقه تامین می شود.
وی بیان کرد: این طرح شامل 22.5 کیلومتر کانال انتقال آب، یک رشته تونل به طول خدود یک کیلومتر، 14 ایستگاه پمپاژ و 2 پست برق است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: سد مخزنی سیلوه در شمال غرب پیرانشهر که با هدف تامین آب شرب این شهرستان و برخی نیازهای زیست محیطی منطقه احداث شده، 79 متر ارتفاع دارد و طول تاج آن نیز 731 متر است.
«دانشجو»، سد انحرافی بویلاپوش در جنوب غربی خوی را یکی دیگر از طرح های افتتاحی با حضور رییس جمهوری در آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: این سد بر روی رودخانه قطور خوی با هدف تنظیم و انتقال 51 میلیون مترمکعب آب اجرا شد.
وی اظهار داشت: این سد از نوع بتنی با سرریز دریچه دار به طول 30 متر و شامل سه دستگاه دریچه، 2 دهانه آبگیر و پنج واحد حوضچه رسوب گیر است.
وی افزود: در این طرح با احداث 20 کیلومتر کانال، امکان تامین آب 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فراهم می شود.
وی با اشاره به اینکه سد مخزنی سردشت و نیروگاه برق آبی این منطقه یکی دیگر از طرح های افتتاحی در سفر رییس جمهوری به آذربایجان غربی است، اضافه کرد: این سد با هدف کنترل و تنظیم منابع آبی حوضه «گلاس» برای تولید انرژی برق آبی و تامین آب مورد نیاز هفت هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و تامین آب شرب مردم شهرهای سردشت و ربط اجرا شد.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی بیان کرد: ارتفاع 12 متری از پی، طول تاج 280 متری، تونل آبرسانی چهار هزار و 400 متری برای انتقال آب به نیروگاه از جمله ویژگی های این سد به شمار می رود.
«دانشجو» اظهار داشت: نیروگاه سد سردشت با ظرفیت تولید سالانه 421 گیگاوات ساعت برق، زمینه افزایش تولید و صادرات انرژی را نیز فراهم می کند.

** افتتاح 3 طرح عمرانی با بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه در پیرانشهر
فرماندار پیرانشهر نیز گفت: در سفر امروز آقای دکتر روحانی به آذربایجان غربی سه طرح عمرانی شامل آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه/جلدیان/ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد با یکهزار و سه میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط دکتر روحانی و از طریق ویدئو کنفرانس در این شهرستان افتتاح می شود.
«سیدعلی ترابی» با اشاره به اینکه پروژه تجهیز زمین های کشاورزی پیرانشهر به آبیاری قطره ای و بارانی در وسعت حدود 13هزار هکتار در حال اجراست، افزود: اجرای این طرح در 9 هزار هکتار دیگر از اراضی تحت پوشش نیز با جدیت دنبال خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می شود، اضافه کرد: شبکه آبیاری و زهکشی سد سیلوه به وسعت چهار هزار هکتار شامل شبکه آبیاری درجه یک و دو بوده که توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اجرا شده است.
وی بیان کرد: کانال انتقال آب جلدیان با 22.5 کیلومتر طول نیز از طریق ویدئوکنفرانس و توسط رییس جمهوری افتتاح می شود تا 51.46 میلیون مترمعکب آب صرفه جویی شده در بخش کشاورزی این شهرستان را از سد سیلوه به دریاچه ارومیه منتقل کند.
وی سومین طرح عمرانی افتتاحی در سفر قریب القوع دکتر روحانی به آذربایجان غربی را شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد سیلوه در چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی عنوان کرد که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اجرا شده است.
«ترابی» این طرح ها را از جمله دستاوردهای طلایی دولت در بخش اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح ها فرصت های جدید شغلی در منطقه ایجاد می شود و علاوه بر افزایش راندمان تولید در بخش کشاورزی، در مصرف منابع آبی نیز صرفه جویی خواهد شد.

** افتتاح طرح انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز گفت: همزمان با سفر رییس جمهوری به استان طرح های انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه به بهره برداری می رسد.
فرهاد سرخوش با بیان اینکه انتقال آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه از طریق احداث کانال 22.5 کیلومتری انجام می گیرد، بیان کرد: از طریق این کانال علاوه بر تامین آب کشاورزی 2 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی جلدیان و سروکانی، سالانه بیش از 95 میلیون مترمکعب آب به پیکر نگین آبی آذربایجان سرازیر می شود.
وی در خصوص اهداف این طرح اظهار داشت: تامین آب کشاورزی هفت هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی دشت های پیرانشهر و جلدیان، تامین سالانه 18 میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان پیرانشهر و تولید سالانه 13.2 گیگا وات ساعت برق از جمله اهداف اجرای این طرح هاست.
وی با بیان اینکه احداث خط انتقال آب این طرح نزدیک به هشت سال پیش آغاز شده بود، اظهار داشت: پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرای این طرح سرعت یافت که هم اکنون 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره برداری است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از هزینه بیش از 544 میلیارد ریالی برای طرح انتقال آب جلدیان خبر داد و افزود: دولت توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی دارد که امیدواریم این روند با تخصیص به موقع بودجه های مصوب ادامه دار باشد.
سرخوش، ساماندهی رودخانه 'کانی رش' به طول 11 کیلومتر و اعتباری بالغ بر 134 میلیارد ریال را یکی دیگر از مجموع طرح های انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: لایروبی رودخانه گدار به طول 17 کیلومتر و اعتبار 196 میلیارد ریالی از دیگر طرح های این مجموعه است.

** بهره برداری از 5 طرح حوزه آب در سردشت
فرماندار سردشت نیز گفت: پنج طرح حوزه آب در سفر امروز/سه شنبه/ دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در سردشت به بهره برداری می رسد.
اقصی نخشی پور اظهار داشت: این طرح ها که برای آنها 12 هزار و 550 میلیارد ریال هزینه شده، شامل افتتاح سرریز، تونل آبرسان، سیستم انحراف، آبگیر سد و تصفیە خانه آب شرب شهرهای سردشت و ربط است.
وی اضافه کرد: سد خاکی سردشت با هسته رسی و حجم مخزن 387 میلیون مترمکعب با هدف استحصال برق، آب شرب و کشاورزی و تصفیه خانه اتوماتیک آب شرب شهرهای سردشت و ربط به همراه خط انتقال و برج آبگیر در این سفر به بهره برداری می رسد.
وی افزود: سد سردشت بر روی رودخانه «زاب کوچک» قرار گرفته که دریاچه آن حدود 30 کیلومتر طول دارد و در 13 کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است.
فرماندار سردشت گفت: برای سد این شهرستان 11 هزار و 500 میلیارد ریال و برای تصفیه خانه و خطوط انتقال آب یک هزار و 50 میلیارد ریال هزینه شده است.
نخشی پور اظهار داشت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید 350 و در فاز دوم 495 لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق 20 ساله تامین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می کند.
وی اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت 230 لیتر در ثانیه و مصرف شهر ربط 70 لیتر در ثانیه است و اگر آبرسانی به روستاهای اطراف نیز انجام شود، این تصفیه خانه می تواند تا بیش از 20 سال آینده منبع مطمئنی برای آب شرب این منطقه باشد.

** بهره برداری از سد انحرافی بویلاپوش خوی
رییس امور آب خوی نیز گفت: سد انحرافی بویلاپوش این شهرستان امروز /سه شنبه/ با حضور «مسعود سلطانی فر»، وزیر ورزش و جوانان، با هدف تامین آب مورد نیاز 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به بهره برداری می رسد.
عظیم علیلو افزود: با بهره برداری از این سد، سه هزار و 300 هکتار زمین زراعی پایاب از آب تنظیمی آن بهره مند می شود.
وی اعتبار تخصیص یافته برای این طرح را یکهزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تاکنون برای ساخت سد و شبکه بویلاپوش به ترتیب 268 و 300 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه این سد انحرافی در 20 کیلومتری شهر خوی و بر روی روخانه قطور احداث شده است، افزود: این سد آب مورد نیاز 20 روستای منطقه را از طریق 60 کیلومتر کانال تامین و امکان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را نیز فراهم می کند.
رییس امور آب خوی ادامه داد: سد انحرافی بویلاپوش با حجم آب ورودی 12 متر مکعب در ثانیه، سالانه 200 میلیون متر مکعب آب را از رودخانه قطور جمع آوری می کند.
وزیر ورزش و جوانان نیز در سفر به شهرستان های خوی و سلماس طرح های دیگری را نیز افتتاح می کند که از جمله مهمترین آنها می توان به ورزشگاه 6 هزار نفری سلماس اشاره کرد.
فرماندار سلماس در این باره گفت: ورزشگاه 6 هزار نفری این شهر امروز با حضور مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، افتتاح می شود.
مرتضی اصغری افزود: ساخت این طرح تا پیش از دولت تدبیر و امید، راکد مانده بود که با اهتمام ویژه دولت عملیات اجرایی آن تداوم یافت و آماده بهره برداری شد.
وی اضافه کرد: گنجایش این ورزشگاه در ابتدا پنج هزار نفری تعریف شده بود که با اقدامات ویژه انجام شده به 6 هزار نفر افزایش یافت تا زمینه حضور بیشتر جوانان در مسابقات ورزشی فراهم شود.
وی بیان کرد: با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، 570 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این طرح در شهرستان سلماس هزینه شده است.
فرماندار سلماس با اشاره به اینکه این شهرستان تا پیش از افتتاح این طرح صاحب یک ورزشگاه یکهزار نفری بود، ادامه داد: با افتتاح این ورزشگاه در ورودی شهر از مسیر خوی، نیاز این شهرستان به استادیوم ورزشی مناسب تامین می شود.

** افتتاح 6 طرح ورزشی با 455.5 میلیارد ریال اعتبار
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم گفت: با حضور وزیر ورزش و جوانان 6 طرح ورزشی با 455 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه در شهرستان های خوی، سلماس و ارومیه افتتاح می شود.
عبدالله چمن گلی افزود: ورزشگاه 6 هزار نفری فوتبال سلماس با 28 هزار و 200 مترمربع مساحت و 400 میلیارد ریال هزینه از جمله این طرح هاست که به صورت ویدئو کنفرانس و توسط رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: سالن تیراندازی شهدای خوی با یکهزار و 30 مترمربع مساحت و با 17 میلیارد ریال هزینه و زورخانه پوریای ولی در خوی با 466 مترمربع مساحت و با پنج میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه از دیگر طرح های افتتاحی است.
وی اعلام کرد: همچنین سالن چند منظوره «سرو» ارومیه با هشت میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه در یکهزار و 800 مترمربع مساحت، سالن چند منظوره فیرورق با یکهزار و 800 مترمربع مساحت و با 20 میلیارد ریال هزینه و طرح محوطه سازی و دیوارکشی فیرورق خوی با چهار میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه در زمینی به مساحت چهار هکتار از دیگر طرح های افتتاحی سفر رییس جمهوری است.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی اظهار داشت: همچنین عملیات اجرایی سه سالن ورزشی طبقاتی در شهرستان های چالدران، سلماس و ماکو با اعتبار 80 میلیارد ریال در این سفر آغاز می شود؛ هر یک از این سالن های ورزشی با 900 مترمربع زیربنا در 2 طبقه احداث می شود.

** 368 طرح کشاورزی در آذربایجان غربی برای افتتاح آماده است
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 368 طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی با صرف 2 هزار و 50 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای چهار هزار و 88 نفر در سطح استان آماده بهره برداری است.
رسول جلیلی افزود: طرح های آماده بهره برداری در بخش کشاورزی استان شامل اجرای سیستم های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی انهار و لایروبی قنات ها، شبکه فرعی آبیاری و زهکشی، پوشش بتنی کانال و استخر ذخیره آب کشاورزی، تکمیل سایت های گلخانه ای، طرح های مرتبط در زیر بخش های صنایع تبدیلی و غذایی، بهبود تولیدات دامی، بهبود تولیدات گیاهی، طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت شیلات است.
وی گفت: اصلاح الگوی کشت، توسعه و ترویج آبیاری های مدرن در اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه با هدف صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت منابع آبی از مهمترین برنامه های سازمان در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه است.
جلیلی با بیان اینکه 329 طرح آماده بهره برداری در این سفر مربوط به مدیریت آب و خاک است، گفت: طرح احداث شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور از جمله طرح های شاخص و اثرگذاری است که در دولت تدبیر و امید با مساعدت رهبر معظم انقلاب در استان های غربی کشور از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی با سطحی معادل 61 هزار و 570 هکتار یکی از استان های پیشرو در اجرای این طرح می باشد که اعتباری بیش از یکهزار و 500 میلیارد تومان تا پایان سال 1397 برای اجرای این طرح تصویب شد و یکهزار و 260 میلیارد تومان از این اعتبار هزینه شده است.
وی اضافه کرد: تاکنون عملیات اجرایی 56 هزار هکتار از این سطح زیر کشت به اتمام رسیده و در صورت تامین آب توسط وزارت نیرو قابل بهره برداری خواهد بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از کل مساحت طرح حدود 6 هزار و 259 هکتار در حال بهره برداری است، افزود: در پنج هزار و 570 هکتار باقیمانده عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی 95 درصد در دست اجراست.
به گزارش ایرنا دکتر حسن روحانی تا ساعتی دیگر با سفر به شهرستان ماکو طرح های مربوط به این منطقه و همچنین طرح های توسعه دیگر شهرستان های آذربایجان غربی را با استفاده از ویدئو کنفرانس افتتاح می کند؛ این حضور پربرکت، سومین سفر دکتر روحانی به آذربایجان غربی خواهد بود.
8137/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.