به گزارش ایرنا، انتقال پساب به عنوان یک راهکار علمی و فاقد مشکلات زیست محیطی برای افزایش آب دریاچه ارومیه پس از تشکیل ستاد احیای این پهنه آبی در سال 1393 و به عنوان یکی از طرح های 27 گانه مصوب برای بهبود وضعیت دریاچه در دستور کار قرار گرفت و اکنون بخش مهمی از طرح های مربوط به آن در حال بهره برداری است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق و سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اطمینان بخشی نسبت به رعایت استانداردهای زیست محیطی در انتقال پساب به دریاچه ارومیه گفت: 99.9 درصد محتوای فاضلاب را آب تشکیل می دهد و تنها یک صدم (0.1) درصد آن مواد آلی است که اگر این میزان کم هم از آب جدا شود، همان آب باقی می ماند.
«مسعود تجریشی» با بیان اینکه مصرف فاضلاب‌ها موضوع بدی نیست، ولی رعایت استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی در این امر ضروری به نظر می رسد، افزود: به همین خاطر تاکید داریم که فاضلاب تصفیه شده و منطبق با استانداردها وارد دریاچه شود.
وی افزود: قرار است 250 تا 300 میلیون مترمکعب پساب از استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وارد دریاچه ارومیه شود که همه استانداردها در این خصوص رعایت خواهد شد.
وی اظهار داشت: انتقال فاضلاب تصفیه شده شهری به دریاچه ارومیه هیچ مانع زیست محیطی، فنی و بهداشتی ندارد و ستاد احیا همه مسائل فنی و تخصصی را رعایت می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی به عنوان مجری این طرح نیز گفت: قرار است سالانه 105 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده و فاقد تاثیرات منفی زیست محیطی به بستر دریاچه ارومیه هدایت شود.
رسول اکبری افزود: با در نظر گرفتن پساب تصفیه خانه نقده، مدول اول و دوم فاضلاب ارومیه، مهاباد، میاندوآب، سلماس و بوکان هم اکنون حدود 60 میلیون مترمکعب پساب از طریق خطوط یا رودخانه ها به پیکره دریاچه هدایت می شود.
وی اضافه کرد: با تخصیص اعتبار سال 1397 به میزان 468 میلیارد ریال، تصفیه خانه فاضلاب گلمان در ارومیه نیز طی ماه های اخیر به بهره برداری رسید و در صورت تخصیص 200 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نیز تا پایان شهریور سال جاری افتتاح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه چندی پیش فاز اول خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نیز به طول هفت کیلومتر به اتمام رسید، اظهار داشت: با در نظر گرفتن اعتبار سال گذشته و تخصیص اعتبار لازم به میزان 150 میلیارد ریال در سال جاری، مابقی خط انتقال به طول چهار کیلومتر هم تا پایان شهریور تکمیل می شود.
اکبری بیان کرد: این شرکت در شهرستان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اعتباری بالغ بر 6 هزار و 228 میلیارد ریال احداث شبکه جمع آوری فاضلاب فرعی و اصلی به طول هزار و 100 کیلومتر، احداث تصفیه خانه های فاضلاب به ظرفیت 115 هزار 563 متر مکعب در شبانه روز و احداث 30 ایستگاه پمپاژ را دستور کار قرار داده است.
وی اضافه کرد: یکهزار و 900 میلیارد ریال از این میزان اعتبار دریافت و 300 کیلومتر شبکه فرعی، اصلی و خط انتقال، 6 واحد ایستگاه پمپاژ و افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب به میزان 6 هزار و 400متر مکعب در شبانه روز انجام شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم در خصوص انتقال پساب از تصفیه خانه های این استان به دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر انتقال پساب فاضلاب شهرهای تبریز و عجب شیر در دستور کار این شرکت قرار دارد.
یوسف غفارزاده افزود: طول طرح انتقال پساب فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه 52 کیلومتر است که قطعه اول به طول 10 کیلومتر در دست اجرا بوده و تاکنون 6.5 کیلومتر آن اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: طرح انتقال پساب شهرستان عجب شیر به دریاچه ارومیه نیز 9 کیلومتر طول دارد که از این میزان، 6 کیلومتر به اجرا درآمده است.
وی بیان کرد: با اجرای طرح های انتقال پساب خروجی تصفیه خانه های شهرهای استان به پیکره آبی دریاچه ارومیه، سالانه حدود 123 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده از آذربایجان شرقی وارد این پهنه آبی می شود.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز گفت: پساب تصفیه شده فاضلاب 12 شهر حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این دریاچه سرازیر می شود که اقدامات اجرایی این پروژه ها در دستور کار قرار دارد.
فرهاد سرخوش بیان کرد: تکمیل و توسعه تاسیسات فاضلاب ارومیه، بوکان، سلماس، میاندوآب، نقده و ایجاد تاسیسات فاضلاب گلمان ارومیه، شاهین دژ و مطالعه و اجرای سامانه فاضلاب اشنویه، محمدیار و مطالعه فاضلاب قوشچی، نوشین شهر، تازه شهر، چهاربرج و احداث خط انتقال پساب فاضلاب گلمان ارومیه و پساب شهر ارومیه از جمله اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
وی اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح های تصفیه فاضلاب در آذربایجان غربی، بررسی روند تصفیه اصولی و بهداشتی فاضلاب نیز صورت می گیرد تا مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.
وی بیان کرد: استفاده از پساب تصفیه شده در راستای احیای دریاچه ارومیه، کمک شایانی به افزایش تراز آبی این دریاچه می کند و بسیار موثر است.
به گزارش ایرنا به عقیده بسیاری از کارشناسان، انتقال این پساب به دریاچه ارومیه با لحاظ ملاحظات زیست محیطی در افزایش آب این دریاچه اثر بسیاری دارد و در کنار انتقال پساب از شهرهای آذربایجان شرقی به ویژه تبریز می توان زمینه افزایش بیش از 300 میلیون مترمکعبی آب دریاچه در سال را فراهم کرد که رقمی قابل توجه به نظر می رسد.
هرچند باید با اختصاص اعتبار مناسب و استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری، روند اجرای طرح های مربوط به تصفیه خانه های این حوضه آبریز تسریع شود.
8137 /3072/518
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.