«زین العابدین طایفه آقایاری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون ظرفیت ذخیره گندم در سیلوهای دولتی استان 82 هزار تُن است که با بهره برداری از سیلوی 70 هزار تنی بوکان در تیرسال جاری این میزان افزایش پیدا می کند.
وی در خصوص وضعیت ذخیره گندم در سیلوهای خصوصی نیز اظهار داشت: ظرفیت ذخیره سازی بخش خصوصی نیز بیش از 800 هزار تُن بوده که بیشتر از میزان تولید گندم این استان است.
«آقایاری» با بیان اینکه هزینه نگهداری در سیلوهای بخش خصوصی بالاتر از بخش دولتی است، گفت: برای نگهداری 70 هزار تن گندم در سیلوهای بخش خصوصی ماهیانه 2 میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه لازم است که با افتتاح سیلوی بوکان این هزینه به شرکت غله و خدمات بازرگانی باز می گردد.
وی یادآور شد: برای احداث سیلوی بوکان در زمینی به مساحت 13 هکتار بیش از 200 میلیارد ریال هزینه شده است.
آقایاری گفت: عملیات اجرایی این طرح ملی از سال 1382 شروع شد و به علت اختصاص نیافتن اعتبار، ساخت آن با تاخیر همراه شد اما در چند سال اخیر ساخت این پروژه ملی سرعت گرفت.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی اضافه کرد: سازه سیلو و بخش اداری و باسکول آن آماده است و فقط کمبودهایی نظیر امتیاز آب و گاز و آسفالت محوطه وجود دارد که در کمتر از یک ماه حل و فصل می شود.
وی گفت: در سال زراعی گذشته 150 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که پیش بینی می شود امسال به برکت بارش های خوب پاییزی و بهاره در سطح مزارع آذربایجان غربی این مقدار خرید تکرار شود.
به گزارش ایرنا در آذربایجان غربی 10 سیلوی بخش دولتی و چهار سیلو بخش خصوصی وجود دارد؛ پیش بینی می‌شود از 375 هزار هکتار از مزارع زیر کشت محصول گندم در استان طی سال زراعی جاری، بیش از 750 هزار تن گندم برداشت شود.
بر اساس مصوبه هیات دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری 17 هزار ریال تعیین و ابلاغ شده است.
آذربایجان غربی با یک میلیون هکتار زمین زراعی و داشتن آب کافی و زمین های حاصل خیز یکی از مستعدترین استان های کشور برای توسعه کشاورزی به خصوص محصول استراتژیک گندم است.
7510/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.