مجید پاتو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نخستین روز اجرای این طرح، حدود یک تُن انواع گیاهان خوراکی از جمله ریواس و سیر کوهی کشف و ضبط شد.
وی بیان کرد: برخی افراد به صورت غیر اصولی و خارج از عرف با هدف فروش گیاهان کوهی، اقدام به برداشت این گیاهان می کنند که عامل اصلی از بین رفتن گونه های مختلف خود رو به شمار می رود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد افزود: شهروندان و افرادی که اقدام به جمع آوری و برداشت گیاهان بهاری و کوهی می کنند باید به صورت محدود این کار را انجام دهند و درصورت جمع آوری گسترده نیاز به اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دارد.
به گزارش ایرنا، از دیرباز محل رویش انواع گیاهان کوهی بوده و ‌ساکنان آن همه ساله با فرا رسیدن بهار راهی طبیعت می شوند تا از انواع گیاهانی که با دست های خود آنها را می چینند، سفره هایشان را زینت ببخشند.
زنان علاوه بر طبخ غذاهای محلی، این گیاهان را خشک یا فریز می کنند تا جیره ای برای طبخ در زمستان داشته باشند و برخی از مردان نیز با چیدن و فروش این گیاهان کوهی به دنبال روزی هستند.
گیاهان خوراکی محلی با داشتن انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان، کلسیم و فسفر دارای خاصیت های درمانی از جمله تقویت سیستم گردش خون، سیستم گوارشی، درمان یبوست، تنظیم قند خون و کاهش چربی، افزایش اشتها و بهبود زخم های معده است.
3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.