بهزاد شیرپنجه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال و در اواسط فصل بهار بره آوری میش های ارمنی در سطح جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه و به ویژه جزیره «کبودان» انجام می شود و گزارش محیط بانان بیانگر آغاز دوباره این روند در منطقه است.
وی گفت: امسال با بارندگی های مناسب ظرفیت آب انبارهای جزایر پارک ملی به حالت اشباع رسیده و دبی چشمه های جزایر نیز افزایش یافته که در کنار پوشش مطلوب گیاهی شرایط برای زیست و زاد و ولد این نژاد اصیل را مهیا کرده است.
«شیرپنجه» با اشاره به اینکه جزیره کبودان بزرگترین جزیره پارک ملی دریاچه ارومیه است، بیان کرد: این جزیره کوهستانی و چشم اندازی استپی دارد و به عنوان یک زیستگاه منحصر به فرد برای زادآوری قوچ و میش ارمنی به شمار می رود.
رییس پارک ملی دریاچه ارومیه با بیان اینکه جزیره کبودان دارای بیش از سه هزار هکتار وسعت است، اضافه کرد: این جزیره به عنوان بخشی از پارک ملی دریاچه ارومیه تحت مقررات حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
وی ادامه داد: پارک ملی دریاچه ارومیه بزرگترین زیستگاه گوزن زرد وحشی در سطح جهانی و بزرگترین خاستگاه خالص ترین نژاد قوچ و میش ارمنی است.
رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه ادامه داد: قوچ و میش ارمنی در سایر جزایر دریاچه ارومیه از جمله اسپیر، اشک و به صورت فصلی نیز در جزیره آرزو زیست می کند اما زیستگاه اصلی آن در جزیره کبودان به دلیل پوشش گیاهی مناسب و منابع آبی خوب آن است.
«شیرپنجه» گفت: افزون بر یکهزار و 200 راس قوچ و میش ارمنی در پارک ملی دریاچه ارومیه زیست می کنند و در آبان ماه شمارش دوباره این گونه آغاز می شود.
به گزارش ایرنا قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است؛ این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله (قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد) در ایران زیست می‌کند.
این گونه 10 تا 13 سال عمر می کند و به دلیل اینکه در زمان های گذشته این نوع گوسفند وحشی در مرز ایران و ارمنستان می زیست، به قوچ ارمنی معروف است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.