مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: امروزه جای استفاده از روش یادگیری خلاق در دانشگاههای ما خالی است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی حجت الاسلام کریم جباری در کارگاه هشتمین دوره مناظرات دانشجویی استان با تاکید براینکه یکی از اصولی که باید در بحث و گفتگو و مناظره ملاحظه شود ، احترام گذاشتن به دیدگاههای دیگران است و پذیرش واقعیت عینی دیدگاه دیگران و احترام گذاشتن به آن را به عنوان یک حقیقت روانشناختی اجتماعی بسیار مهم است عنوان کرد و گفت: نگرشها در تعامل با یکدیگر قابل تغییر، اصلاح و تکامل است ولی قابل تحمیل نیست لذا هر دیدگاهی برآمده از عوامل مختلف فرهنگی - روانشناختی و اجتماعی گذشته است و پیش زمینه های ذهنی و روانی هر شخص و یا هر گروه و هر مکتب فکری و  کم و کیف آگاهیها و تحلیل های آنان عامل شکل گیری این نگرشهاست.

وی یکی از فعالیتهای نزدیک به مناظرات دانشجویی را مباحثه حوزویان عنوان کرد و با بیان اینکه مقصود از مباحثه طلاب،بحث و گفتگو با صرف وقت، مطالعه، دقت و سوال و جواب برای فهم بهتر یک متن با کمک همدرسان دیگر است تصریح کرد: هدف مباحثه توسعه و تعمیق دیدگاه هر طلبه و رفع سوالات و ابهامات احتمالی برای فهم کاملتر و منتقدانه متن درسی است و  طی این مباحثه، متن درسی کالبدشکافی و آنالیز شده و  هر دو طرف مباحثه  از دیدگاههای شخصی فراتر می روند و با هم افزایی فکری علاوه بر بهتر فهمیدن متون درسی ، چه بسا به متن ایرادهایی هم می گیرند.

حجت الاسلام جباری مذاکره را اصطلاح دیگر نزدیک به مناظره عنوان و آن را گفتگو با دیگران برای یافتن زمینه های مناسب همکاری فکری ، تجاری و یا سیاسی با هدف پیشبرد منافع فرد یا سازمان برای یافتن منافع مشترک با توجه کامل به انتظارات و نیازمندیهای طرفین و مشکلات فیمابین مطرح کرد و افزود: در مذاکره تغییر برنامه ها و فعالیتها ونوع برنامه ها و تعاملات مطرح است، همچنین در مذاکره ممکن است از تاکتیک ها و تکنیک های مختلفی استفاده شود ولی استراتژی ثابت بماند و یا این که استراتژی هم متناسب نیازها و مشکلات فرد یا گروه تغییر یابد.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه یکی از روشهای غلط بحث و گفتگو که در گذشته ، در قالب مناظره و به نام مناظره صورت می گرفته ، مناظرات هوچیگرانه ای است که از عصر سوفسطاییان زمان سقراط به یادگار مانده است خاطر نشان کرد:در روش مناظرات سوفسطاییان با استفاده از ترکیب حق و باطل و توسل به انواع مغالطه و سفسطه و آسمان ریسمان کردنها و ایجاد هیجانات عاطفی و تحریک و تشدید تعصبات و و هر روش نامعقول و غیرمرتبط دیگر تلاش می شد سایر دیدگاهها ، محکوم و منفور و تخریب شود و تفکر خاص سوفسطایی اثبات گردد.

وی با بیان اینکه سقراط و  افلاطون و ارسطو راههای غلط بحث و نقد و انواع مغالطه و سفسطه را به مردم شناساندند گفت: مناظرات پایه گذاری شده توسط سقراط بحث با دیگران به صورت پرسش و پاسخ برای نتیجه گرفتن نظرات و مواضع خود از زبان مخاطبان و واداشتن مخاطبان به اعتراف به نظرات سقراط با قدرت استدلالات منطقی شخص وی و استفاده از نظریه جامع تر و کامل تری که در گفت وگو شکل می گرفت بود.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تاکید براینکه سقراط نظراتش را به دیگران تحمیل نمی کرد بلکه با توضیح و تحلیل لوازم منطقی یک مفهوم و یک دیدگاه ، نظرات خود را توسعه می داد اظهار کرد: سقراط از روش یادگیری خلاق در مخاطب هم بهره می برد مسئله ای که جای ان امروزه در دانشگاههای ما خالی است.

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه مناظرات دانشجویی که به همت جهاد دانشگاهی برگزار می شود عبارت است از انتخاب یکی از دو دیدگاه در یک موضوع معین ( از بین دهها موضوع و مساله پیشنهادی ) و مطالعه و تحقیق پیرامون آن و دفاع از آن دیدگاه و انتقاد از ضعفهای دیدگاه دیگر است اظهار کرد: دراین مناظرات ، ممکن است دیدگاه دو طرف کاملا  مغایر هم باشد ولی با حفظ احترام و کنترل عواطف و بدون هیچ نوع اهانت به طرف مقابل بحث می کنند؛ همچنین ممکن است تا آخر به طور کامل سرمواضع خود بمانند یا دیدگاه خود را از موضع قبلی اصلاح نموده و توسعه و تغییر دهند وتکمیل کنند .

وی با بیان اینکه در این مناظرات تمرین ادب بحث و نقد وگفتگو و تمرین قدرت بیان، سخنوری، دقت و مطالعه و دفاع منطقی مهمتر از موضوعات مورد بحث در مناظره است که باید مورد توجه واقع شود تصریح کرد: مسئله مهم  دیگر بیشتر مخاطبان دانشجویان هستند که فرصت دارند با مقایسه دیدگاهها ، یکی را بپذیرند یا متوجه شوند که هردو دیدگاه نیاز به جرح و تعدیل دارد و ممکن است دنبال دیدگاه جامع تر و کامل تر وی برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی توسط جهاد دانشگاهی را ابتکار خلاقانه این نهاد انقلابی عنوان کرد و افزود: مسابقات مناظره بهترین فرصت برای رشد و تعالی گفتمان دانشجویی و تحمل دیدگاههای مخالف و فرهنگ نقد و گفت  وگو می باشد و باید با اهتمام جدی از سوی دانشگاههای کشور مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در اجرای این مناظرات غیر از دانشجویان معدود شرکت کننده در مناظرات، حضور جمع دیگری که از سبک و سیاق آنها بهره ببرند فواید عام این گونه مناظرات را گسترش می دهد افزود: موضوعات مورد بحث طی نظر سنجی عالمانه ای از میان کلیه دانشجویان استخراج شود و موضوعات و مسائلی که بیشتر ذهن و فکر دانشجویان را به خوددرگیر نموده ، جزء موضوعات مورد مناظره قرار گیرد تا با نیازهای فکری و علایق دانشجویان مطابقت کامل تری داشته باشد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.