پرویز امجد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کل خسارت وارد شده به اراضی باغی بر اثر سرمازدگی 11 هزار و 450 هکتار بوده که یکهزار و 718 هکتار آن بیمه است.
وی گفت: کل اراضی زراعی خسارت دیده بر اثر سرمازدگی نیز سه هزار و 250 هکتار بوده که 487 هکتار آن تحت پوشش بیمه است.
وی بیان کرد: کل خسارت سیل به اراضی زراعی نیز 6 هزار و 382 هکتار است که 957 هکتار بیمه هستند.
وی افزود: از اراضی باغی نیز 172 هکتار از بابت سیل خسارت دیده که 26 هکتار آن بیمه بوده است.
رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در زیر بخش دام و طیور 30 درصد از خسارت دیدگان از سیل و سرمازدگی تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند.
وی با اشاره به وضعیت بیمه کل محصولات کشاورزی در استان در سال زراعی جاری تا آخر فرورین ماه اظهار داشت: در زیر بخش آبزیان 400 هکتار، دام سبک 71 هزار راس و دام سنگین 9هزار و 926 راس تحت پوشش بیمه است.
وی گفت: 77 هزار و 645 فروند زنبورعسل، 22 میلیون قطعه انواع طیور، زراعت پاییزه 49 هزار و 165 هکتار، زراعت بهاره سه هزار و 827 هکتار، اراضی باغی 12 هزار و 781 هکتار و مرتع نیز یکهزار و 730 هکتار تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی صندوق بیمه کشاورزی قرار دارد.
وی بیان کرد: آگاه سازی کشاورزان درباره پیشگیری از میزان خسارت وارده نقش مهمی را در کاهش آسیبها ایفا کرده است زیرا وقوع سیل اخیر در 19 استان کشور باعث شد تا 50 درصد بخش کشاورزی کشور دچار خسارت جدی شود.
امجد ادامه داد: آذربایجان غربی به صورت عمده در سطح شهرستان های میاندوآب و شاهین دژ شاهد خسارت 55 میلیارد تومانی به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تاسیسات کشاورزی بر اثر وقوع سیل است.
وی افزود: بر اساس تعرفه بیمه ای میزان غرامت خسارت وارده به محصولات کشاورزانی که اقدام به بیمه کرده اند به تدریج در طول سال واریز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برابر دستورالعمل ابلاغی کمیته خسارت در شهرستان ها تشکیل یافته است، گفت: در این کمیته نسبت به برآورد نهایی خسارت سرمازدگی با حضور نمایندگان فرمانداری، بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی جهت تکمیل فرم و پرونده اقدام می شود، تا جهت اتخاذ تصمیم در رده های بالاتر به مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شود.
امجد بیان کرد: مدت زمان عملیات بیمه گری محصولات زراعی بهاره تداوم دارد و از کشاورزان استان درخواست می شود جهت بهره مندی از خدمات صندوق بیمه کشاورزی، با مراجعه به دفا‌تر بیمه کشاورزی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی با آگاهی از حق بیمه و شرایط تعهد بیمه‌گری، نسبت به پوشش بیمه‌ای محصول خود در مدت زمان مقرر اقدام کنند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی در اوایل اردیبهشت سال جاری شاهد بارش برف بود که بعد از این رخداد دمای هوای این استان به زیر صفر درجه سانتیگراد رسید که پیش بینی ها بیانگر وارد شدن خسارت 30 تا 90 درصدی به بخش کشاورزی منطقه بود.
آذربایجان غربی به علت دارا بودن حدود 700 تا 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی از استان های مهم کشور در تولید میوه و محصولات دامی می باشد.
235 هزار بهره بردار حوزه کشاورزی در این استان وجود دارد که سالانه بیش از 6 میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند.
120هزار هکتار از اراضی استان به باغ و بقیه به زراعت دیم و ابی اختصاص دارد.
7125/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.