غلامعلی مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیل نیز نزدیک به 550 میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تاسیسات کشاورزی استان خسارت وارد کرد.
وی گفت: محصولات باغی دانه دار اعم از سیب و انگور به میزان 10 درصد، درختان هسته دار در حدود 25 درصد، میوه های خشک اعم از گردو و بادام در حدود 25 درصد و محصولات زراعی شامل چغندرقند و گندم نیز در سطح کمتر دچار خسارت شدند.
مرادی اظهار داشت: خسارت سرمای دیررس بهاره در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار و هسته دار استان و در مرحله قبل از خوشه دهی گندم و رشد چغندر قند اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس ازمیوه دهی و به بار نشستن محصول و دیگر بررسی های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن اعلام می شود.
وی افزود: تاثیر کارکرد دستگاه ها و روش های مبارزه با سرمازدگی در باغها باید توسط محققین در این زمینه سنجیده شود تا از هم اکنون بتوان یک برنامه عملیاتی جامع و مدون برای افزایش آگاهی کشاورزان و کاهش میزان خسارت وارده در سال زراعی آینده تدوین کرد.
مردای ادامه داد: برگزاری کلاس های ترویجی آموزشی و آشنایی کشاورزان با روش های فعال مقابله با سرمازدگی و سایر حوادث غیر مترقبه منطبق با جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا ضروری است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی در اوایل اردیبهشت سال جاری شاهد بارش برف بود که بعد از این رخداد دمای هوای این استان به زیر صفر درجه سانتیگراد رسید که پیش بینی ها بیانگر وارد شدن خسارت 30 تا 90 درصدی به بخش کشاورزی منطقه بود.
آذربایجان غربی به علت دارا بودن حدود 700 تا 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی از استان های مهم کشور در تولید میوه و محصولات دامی می باشد.
235 هزار بهره بردار حوزه کشاورزی در این استان وجود دارد که سالانه بیش از 6 میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند.
7125/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.