مجید پاتو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف جبران خسارت احتمالی ناشی از عوامل طبیعی اجرا می شود و می تواند یکی از راهکارهای اصولی برای توانمندسازی جوامع محلی و روستایی، مجریان و بهره برداران باشد.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 50 هزار هکتار از مراتع این شهرستان در قالب توافق نامه به بهره برداران بخش های مرکزی و خلیفان این شهرستان واگذار شده است و این بهره برداران می توانند مانند محصولات کشاورزی مراتع خود را نیز بیمه کنند.
وی اظهار داشت: در قالب این طرح اگر مرتع بر اثر حوادثی مانند سیل، آتش سوزی یا خشکسالی دچار خسارت شود، صندوق بیمه بخشی از خسارت وارد شده به بهره برداران را پرداخت می کند.
پاتو یادآور شد: واگذاری مراتع به بهره برداران در قالب یک سند ثبتی و به مدت هفت سال انجام می شود و در طول این مدت بهره برداران با انجام کارهای اصلاحی در مراتع می توانند ظرفیت دام خود و بهره وری از مرتع را افزایش دهند.
وی ادامه داد: واگذاری مراتع در جهت حفظ، احیا و نگهداری از منابع طبیعی صورت می گیرد و با واگذاری این مراتع مشارکت بهره برداران در حفاظت از منابع طبیعی و ممانعت از تخریب مراتع بیشتر می شود و طرح های کودپاشی، کپه کاری و آبخیزداری با همکاری آنها صورت می گیرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: پس از واگذاری مراتع به بهره برداران، خدمات دیگری از جمله ساخت آبشخور دام، توزیع کودهای شیمیایی برای تقویت گیاهان و برگزاری کلاس های آموزشی جهت استفاده درست از مراتع به آنها ارایه می شود.
وی گفت: بیش از پنج هزار بهره بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 80 هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می کنند.
به گزارش ایرنا، در مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.