به گزارش ایرنا این بار قلم موی این نقاش برجسته برای فرونشاندن خشم طبیعت چرخید تا در دیاری که سیل خنده ها را به گریه تبدیل کرده بود، هنرش مایه تسکین طبیعت شود.
این حقیقتی است که از گذشته های دور آنجا که خشم طبیعت فرو نمی نشیند، آسمان و زمین قهر می کند تا چرخ زندگی آهسته تر بچرخد؛ اینجاست که هنرمند متعهد برای نشاندن گل لبخند بر لبان سیل زدگان آستین همت بالا می زند و هنر خود را با شور و اشتیاق تمام در مناطق آسیب دیده به خدمت می گیرد.
اثر نقاشی «قوجاری» همگام با اجرای «چمی نوازی لری» یا همان موسیقی سوگ و عزا به اتفاق 2 نفر سرنانواز و دهل زن شکل گرفت؛ این تابلوی چشم نواز در انتها و به شکل آیینی به امواج خروشان سیل سپرده شد و به مانند رفتار انسان ها در دوران اساطیری هدیه به خدای آب ها شد تا خشم و خروش آن فروکش کند.
این هنرمند پس از بازگشت از این سفر و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شاید اثر من قیمت بالایی داشت ولی در برابر رنج و عذاب هموطنانم اندک بود، افزود: بشر با وجود پیشرفت های امروزی همچنان در مقابل قهر طبیعت ناتوان است و برای آشتی با او باید سخاوتمندانه رفتار کند.
وی افزود: از چهار سال گذشته با همراهی موسیقی، نقاشی می کنم و طی 2 سال سپری شده به استان های مختلف و حتی چندین کشور سفر کرده ام تا با همگامی موسیقی آن نواحی تابلوهای نقاشی خود را خلق کنم.
وی ادامه داد: موسیقی نواحی مختلف روح و آیین مردم آن نواحی را منعکس می کند و من نیز همراه با موسیقی نقاشی می کنم.
این هنرمند برجسته آذربایجان غربی ادامه داد: سفر به استان ها، کشورها و مناطق مختلف و خلق آثار همراه با موسیقی محلی همان مناطق، زمینه ساز وحدت و همدلی و صلح و دوستی بین اقوام و ادیان و مذاهب مختلف می شود.
قوجاری اظهار داشت: از آنجا که بنده در موسسه خیریه کودک فعالیت داشتم در ماجرای سیل لرستان هنگامی که 17 کامیون حامل هدایای مردم و اصحاب فرهنگ و رسانه و اکیپی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به لرستان اعزام می شد من نیز به نیابت از جامعه هنری استان به لرستان رفتم تا پیام صلح و دوستی را به هموطنان برسانم.
نقاش برجسته آذربایجان غربی با بیان اینکه مردم لرستان از مردم آذربایجان غربی قدردانی کردند، گفت: این حرکت موجب خوشحالی مردم مصیبت زده لرستان شد زیرا هم حامل پیام صلح و دوستی و مهربانی و هم حامل هدایا بودم.
وی ادامه داد: در این سفر به توزیع کمک های مردمی نظارت شد تا به دست سیل زدگان برسد زیرا یکی از دغدغه های مردم رساندن به موقع کمک ها به دست مردم بود.
قوجاری بیان کرد: در لرستان جشنواره موسیقی طی فرودین سال جاری با هدف کمک به سیل زدگان برگزار شد و بنده نیز در این جشنواره حضور یافتم و همراه با موسیقی بختیاری اثری را خلق کردم که بالای 10 میلیون تومان قیمت داشت و این اثر را به هموطنان لرستانی اهدا کردم.
وی ادامه داد: همچنین در منطقه «افرینه» پلدختر محلی برای اجرای «موسیقی سوگ و عزا» انتخاب کردیم و همراه با موسیقی «سوگ لری» نقاشی دیگری کشیدم و به رسم دیرینان و به نشان قربانی کردن برای پایان یافتن بلا به آب سپردمش.
به گزارش ایرنا، 17 کامیون حامل کمک های مردمی و اصحاب فرهنگ و رسانه آذربایجان غربی طی هفته های اخیر راهی لرستان شد که 250 بسته شامل لوازم ضروری زندگی برای اصحاب فرهنگ و رسانه آسیب دیده از سیل بود.
همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به همراه کاروان اعزامی نیز در منطقه سیل زده لرستان حضور یافت.
براساس این گزارش این کاروان علاوه بر کمک های مردمی حامل پیام وحدت و همدلی و صلح و دوستی بود.
«علیرضا قوجاری» متولد 1347 شمسی در نقده، کارشناس ارشد تاریخ و هنر بوده و از سال 1385 شمسی در ارومیه زندگی کرده و در موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در رشته های نقاشی و گرافیک تدریس می کند؛ وی در حال حاضر کارشناس موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی است.
وی بیش از 80 تابلو با تکنیکی که آن را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسانده، خلق کرده است؛ تابلوهایی که حاصل شهود و الهام او از هستی، طبیعت و دنیای درونش بوده و مشق نام خداست.
آثار اخیر وی به سبک اکسپرسیونیسم با موتیف های نقاشی، هنر ایرانی و شرق دور خلق شده و با نقوش فراکتالی و 'فراکتال آرت' مرتبط است و در قالب آن هنرمند برای خلق آثارش در محیط عمومی حضور پیدا کرده و با گوش فرادادن به موسیقی زنده احساسی که از فضای موجود دریافت کرده را در قالب هنر نقاشی بر روی بوم خلق می کند.
به گفته قوجاری این تکنیک هیچ سابقه ای در گذشته نداشته و اصالت خاص خود را داراست زیرا حافظه دیداری هنرمندان به عنوان سنگ محکی برای اثبات بکر بودن تکنیک هنری است.
حضور غالب نقش های گیاهی و تکرار شونده، فرم های خط نستعلیق و خطوط مختلف از ویژگی های تکنیک این هنرمند برجسته بین المللی محسوب می شود؛ این نقش ها در تکنیک وی حرف اول را می زند و به تعبیری امضای آثار اوست.
وی در حوزه مجسمه سازی نیز فعال بوده و سوررئالیسم (فرا واقع گرایی)، مینیمالیسم (ساده گرایی) و پست مدرنیسم (پسامدرنیسم) از سبک هایی است که در آنها به خلق آثار مجسمه پرداخته است و سردیس های مشاهیری چون دکتر حسابی و دهخدا که در کتابخانه مرکزی ارومیه نصب شده از جمله آثار اوست.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.