رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مدرن سازی کشاورزی پیشران اصلی توسعه آذربایجان غربی است .
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی رسول جلیلی در اولین جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان گفت: بخش کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد آذربایجان غربی دارد و از این رو اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش برای مدرن سازی آن به حمایت دولت نیاز دارد.
وی تکیه بر شیوه های نوین و علمی در کسب و کار حوزه کشاورزی، را از برنامه های مهم و اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: با تقویت ارتباط و افزایش هم افزایی بین بخشی بین زیر بخش های تحقیقاتی و اجرایی و تهیه دستورالعمل های فنی تولید و استفاده از تجربیات کشورهای همسایه به منظور اجرای الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی منطقه می توان در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی در استان گام های موثرتری برداشت.
جلیلی با تاکید براینکه با ارائه طرح های تحقیقاتی کاربردی و مشکل محور در جهت برون رفت از تنگناهای موجود و برنامه ریزی در جهت توسعه علمی بخش کشاورزی می توان اقدام کرد یادآور شد: به منظور انتقال یافته های کشاورزی به مزارع و عرصه ها، باید یافته های تحقیقاتی از حالت حضوری در مرکز پژوهشی کشاورزی خارج شده است و مراحل تحقیق به مزارع و به صورت عملی به کشاورزان منتقل شوند تا نتایج مطلوب تری حاصل شود.
وی  بااشاره به اینکه پیشرفت در بخش کشاورزی نیازمند توسعه سرمایه گذاری است، اظهار کرد: در سالهای گذشته مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش کشاورزی آذربایجان غربی کمتر از ۵ درصد بوده که رقم ناچیزی است و باید مسئولین به بخش کشاورزی که نقش مهمی در رونق تولیدات و از همه مهمتر ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی استان دارد، توجه بیشتری کنند.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: محققین مرکز تحقیقات کشاورزی با ایجاد مزارع الگویی می توانند نسبت به توسعه و ترویج کشت ارقام جدید دیررس و مقام به سرمازدگی و کم آب بر در جهت ارتقای دانش و اگاهی بهره برداران اقدام کنند.
همچنین عباسعلی روانلو رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز دراین جلسه بکارگیری تحقیقات در تصمیم گیری و سیاستگذاری بخش کشاورزی را برای حفظ امنیت غذایی حایز اهمیت دانست و سوق دادن راهبردهای تحقیقات کشاورزی به سمت کاربردی شدن طرح های پژوهشی را برای رفع چالش ها ضروری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه فعالیتهای مرکز تحقیقات در سال جاری در قالب ۷ محور اساسی و راهبرد اجرایی تدوین شده است اظهار کرد: تولید محصولات فن‌آورانه، ثبت، گواهی و نظارت بر نهاده ها، مدیریت ذخائر ژنتیکی و تنوع زیستی، آموزش و ترویج کشاورزی از جمله محورهای این فعالیتها است‌.

روانلو در ادامه گفت: در راستای ترغیب و ایجاد انگیزه برای ایده پروری و خلاقیت، باید اقداماتی از قبیل شناسایی محصولات فن آورانه و وضعیت تولید انها، پایش تحقق برنامه های تولید و پهنه بندی منطقه ای تولید صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد:در حوزه ترویج و اموزش در بخش کشاورزی ، باید با افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای بهره برداری، استقرار مدیریت دانش و تولید رسانه های ترویجی ، توانمند سازی اشتغال محور زنان و جوانان روستایی و عشایری، ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه عاملین ترویج ، بتوانیم در امر آموزش و توانمند سازی سرمایه های انسانی بخش کشاورزی موفق عمل کنیم .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.