حسین امینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشورهای ژاپن، آلمان و نروژ سال گذشته بیشترین سهم از صادرات فرش دستباف این شهرستان را داشت و کشورهای سوئد، استرالیا و فنلاند نیز در ردیف های بعدی بود.
وی اظهار داشت: سال گذشته کشورهای اروپای شرقی، صربستان، برزیل و آفریقای جنوبی نیز خریدار فرش دستباف این شهرستان بودند.
وی ادامه داد: در تکاب بیش از 6 هزار و 500 نفر بافنده فرش فعالیت می کنند و سال گذشته بیش از پنج هزار متر مربع انواع فرش دستباف نفیس و با کیفیت در نقشه های ترنج ماهی، شاه عباسی، شکارگاه، ترمه، گل فرنگ و مران تولید شد.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تکاب با بیان اینکه میزان تولید فرش دستباف این شهرستان در سال گذشته نسبت به سال های قبل کاهش محسوسی داشت، اضافه کرد: رکود بازار، گرانی مواد اولیه تولید فرش و نبود حمایت کافی و اعطا نکردن تسهیلات به بافندگان از دلایل عمده کاهش تولید فرش دستباف تکاب به شمار می رود.
وی بیان کرد: از مجموع کل بافندگان فرش دستباف تکاب تنها 800 نفر تحت پوشش خدمات بیمه قالیبافان هستند که یکی از مهمترین مطالبات بافندگان، استفاده از مزایای این نوع بیمه است.
امینی با اشاره به ظرفیت های هنری و سابقه دیرینه بافت و تولید فرش دستباف در تکاب افزود: با ایجاد زمینه مناسب و حمایت مستمر از رونق فرش دستباف افشار امکان افزایش تعداد قالیبافان این شهرستان به 15 هزار نفر نیز وجود دارد.
به گزارش ایرنا، فرش دستباف تکاب از قدمت دیرینه ای برخوردار بوده و به دلیل کیفیت و استحکام بالا به «فرش آهنین افشار» مشهور است اما در سال های اخیر از رونق آن کاسته شده است.
تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و با هنر، صنعت فرش دستباف، معادن و کارخانه های طلا و آثار غنی تاریخی و باستانی از جمله مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان شناخته می شود.
7514/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.