اکبر کرامتی روز دوشنبه در جلسه کارگروه خرید تضمینی گندم افزود: به علت بارش‌ مطلوبی که در سال زراعی جاری رخ داد، احتمال افزایش 30 درصدی محصول گندم نسبت به سال گذشته وجود دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده خسارت ناشی از سیل در بخش گندم کشور بیش از یک میلیون و 300 هزار تن است، گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای امسال 17 هزار ریال تعیین و ابلاغ شده است.
وی بیان کرد: در سال زراعی گذشته 63 مرکز تضمینی خرید گندم با محوریت شرکت غله، سازمان تعاون روستایی و بخش خصوصی، محصول مازاد بر مصرف زراعان استان را خریداری کردند که در سال زراعی جاری نیز در این زمینه با هدف تسهیل در شرایط خرید، احتمال افرایش تعداد مراکز تا زمان آغاز فصل برداشت گندم در استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی با توجه به وضعیت موجود بازار و سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت همه ساله با هدف حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان و جلوگیری از متضرر شدن فعالان این بخش انجام می شود.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به بارش مناسب در سال زراعی جاری، میانگین تولید گندم در مزارع دیم افزایش خواهد یافت که این امر در نهایت باعث جبران کمبود تولید گندم در کشور هم می شود.
حسین سیوانی با انتقاد از افزایش قیمت نهاده‌های دامی و ارزان بودن قیمت گندم نسبت به نهاده ها بیان کرد: این موضوع امکان مصرف بخشی از گندم تولیدی کشور در دامداری‌ ها را تقویت می کند که این امر نیز می تواند میزان گندم مصرفی در کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 800 تا یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که 120 هزار هکتار از این اراضی به باغات و بقیه به زراعت اختصاص دارد.
چغندر قند، سیب درختی، گندم، انواع میوه های هسته دار، انگور و انواع حبوبات و سبزی و سیفی جات جزو محصولات گشت شده در مزارع و باغات آذرابیجان غربی می باشد.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.