رسول جلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فعالیت سامانه بارشی و احتمال بارش برف و تگرگ در نقاط مستعد استان و همچنین کاهش دمای استان تا 2 درجه سانتی گراد زیر صفر و احتمال بروز خسارت شدید سرما زدگی و تگرگ به بخش های مختلف حوزه کشاورزی درخواست می‌شود تا کشاورزان ضمن رعایت اقدامات تامینی در خصوص کاهش خسارات احتمالی توصیه های لازم را جدی بگیرند.
وی بیان کرد: تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها و محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین در باغات‌، مزارع و مناطق کوهپایه ای باید مورد توجه باشد.
وی اظهار داشت: آماده سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش، چاهک معکوس، دکل باد، دمنده های حرارتی، ماشین مولد مه و سامانه هوشمند سرمازدگی نیز از موارد قابل توجه است.
جلیلی ادامه داد: ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر و نشاهای سبزی و صیفی، خودداری از انجام هرس درختان مو، آبیاری و غرقابی کردن به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط نیز باید توسط کشاورزان رعایت شود.
وی اظهار داشت: محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما، خودداری از سرزنی نهالستان های پیوندزنی شده، جلوگیری از آتش زدن لاستیک خودرو نیز باید اجرا شود.
وی اضافه کرد: حداکثر خطر سرما از نصف شب به بعد اتفاق می افتد که به همین علت، باید موارد فعالیت های جلوگیری از سرمازدگی به ویژه روشن کردن کاه و کلش و بقایای گیاهی از نصف شب تا صبح انجام شود.
به گزارش ایرنا بر اساس پیش بینی های هواشناسی استان دمای هوا در آذربایجان غربی از روز دوشنبه 6 تا 8 درجه سانتیگراد کاهش می یابد و در اغلب نقاط دما به زیر صفر خواهد رسید.
با توجه به وجود 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان بکارگیری تدابیر لازم در زمینه کاهش خسارات احتمالی ضروریست.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.