محمدمهدی مظاهری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از بارگاه شمس تبریزی و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرجا اسم مولانا بیاید، قرینش شمس است و آنها بیش از آنکه مرید و مراد باشند، جاذب و مجذوب همدیگر بودند.
رییس موسسه فرهنگی اکو شمس را انسان معنوی بزرگ و تاثیرگذار فکری عنوان و اضافه کرد: شمس یک فکر جهانی است و بیش از آنکه شمس به خط فکری خاص و مردم و اقشار خاصی تعلق داشته باشد، جهانی است؛ خود شمس جهانی فکر می کرد و جهانی می اندیشید و بر همین اساس جهانی هم ماند.
وی بر نیازمندی اقدامات نو در حوزه شکلی و فکری اندیشه و عرفان شمس تاکید کرد و افزود: مقالات شمس تبریزی و نظم و نثر در این اثر، نقاط نهفته فراوانی در عرفان دارد.
وی بر همه گیر بودن همایش های شمس تاکید کرد و گفت: در این همایش ها علاوه بر پرداختن به بحث شعر و ادبیات وعرفان، باید در حوزه های نمایش، موسیقی، فیلم مستند و سینمایی نیز اقداماتی انجام گیرد.
وی افزود: رویکرد همایش های بین المللی شمس را باید با محوریت اندیشه های شمس و مولانا در منطقه اکو و اقصی نقاط جهان اجرا کرد.
به گزارش ایرنا شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
موسسه فرهنگی اکو، نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» است که در سال 1374 تاسیس شد و مرکز آن در تهران می‌باشد؛ وظیفه این بنیاد گسترش همکاری و تبادلات فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.