فاروق سخور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالاب قره قشلاق با مساحت بیش از 300 هکتار در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال مهاباد قرار دارد که امسال با احیا شدن زهکش های آن حیات دوباره یافت.
وی اضافه کرد: آب این تالاب که در عمیق ترین نقطه به بیش از 1.5 متر می رسد از 2 زهکش «قره قشلاق» و «کوسه کهریزک» تامین می شود.
سخنور افزود: احیای این تالاب فصلی خبر بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است و نقش مهمی در چرخه اکولوژیکی و میزبانی از گونه های کمیاب پرندگان ایفا می کند.
وی یادآور شد: هم اکنون این تالاب میزبان صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی این منطقه شامل انواع مرغابی سرحنایی و تاج دار، فیلوش و سایر گونه های کمیاب است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: همیاران محیط زیست در روستای قره قشلاق و گشت های یگان ویژه این اداره از ورود شکارچیان متخلف به این تالاب جلوگیری می کنند.
سخنور از اهالی این روستا و دیگر روستاهای اطراف این تالاب نیز خواست با توجه به شروع فصل لانه سازی پرندگان در حفاظت از پرندگان اداره محیط زیست را یاری کنند.
به گزارش ایرنا، در مهاباد علاوه بر تالاب فصلی قره قشلاق، 2 تالاب بین المللی کانی برازان و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و یوسف کند /حسن خان/ نیز وجود دارد که همه ساله در فصل های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.
طبق اعلام هواشناسی مهاباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از 500 میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که 60 درصد بیشتر از بارش های سال گذشته و 28 درصد بیشتر از بارش های این شهرستان در میانگین بلند مدت است.
مهاباد از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی به شمار می رود که در فاصله 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
3020/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.