فاروق سخنور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار بر اساس مطالعات انجام شده در قالب طرح تعیین نیازسنجی آب زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های حوزه دریاچه ارومیه برآورد شد.
وی ادامه داد: در نتایج این طرح نیاز آبی تالاب کانی برازان مهاباد 16.8 میلیون مترمکعب و تالاب قوپی باباعلی نیز 10.7 برآورد شد که در ردیف مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تعیین حق آبه قرار گرفت.
سخنور اضافه کرد: هم اکنون شرایط آبی تالاب های مهاباد مطلوب بوده و ظرفیت تالاب کانی برازان مهاباد تکمیل و تالاب قوپی باباعلی نیز بیش از 70 درصد ظرفیت آن آبگیری شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایط مناسب، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می شوند.
«سخنور» با اشاره به اینکه بیش از 150 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های مهاباد شناسایی شده، یادآور شد: در سال زراعی جاری بیش از 491 میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شد که 62 درصد بیشتر از بارش های سال گذشته و 28 درصد بیشتر از بارش های این شهرستان در میانگین بلند مدت است.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر 910 هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.
تالاب «قوپی باباعلی» نیز با مساحت 500 هکتار در 30 کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد و به سبب قرار گرفتن در مسیر کوچ پرندگان مهاجر از زیستگاه های مهم در منطقه به حساب می آید.
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، تالاب های دایمی حسن خان و تالاب های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.