رضا جهینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رهاسازی طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از مهرماه سال گذشته تا به امروز انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ارتفاع آب سد مهاباد از سطح دریاهای آزاد به یکهزار و 356 متر رسیده است، ادامه داد: هم اکنون دبی آب ورودی و خروجی به مخزن سد مهاباد برابر و به میزان 71 مترمکعب برثانیه است.
جهینی اظهار داشت: هم اکنون 175 میلیون مترمکعب آب در پشت دریاچه سد مهاباد ذخیره سازی شده است که سال گذشته این مقدار 150 میلیون مترمکعب بود.
وی با بیان اینکه در سال آبی جاری 480 میلی متر بارندگی در ایستگاه باران سنجی سد مهاباد ثبت شده است، اضافه کرد: ظرفیت 10 تا 15 درصدی مخزن سد مهاباد برای مهار آب حاصل از بارش های احتمالی بهاری خالی نگه داشته می شود.
به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ یکی از نزدیکترین سدها به مناطق مسکونی به شمار می آید.
براساس اعلام شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی هم اکنون دبی آب ورودی به دریاچه ارومیه از سدهای استان 630 مترمکعب در ثانیه است که با توجه به این آمار، روزانه بطور متوسط 54 میلیون مترمکعب آب به دریاچه وارد می شود.
همین امر موجب شده تا حجم آب موجود در این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و 140 میلیون مترمعکب افزایش یافته و به سه میلیارد و 130 میلیون مترمعکب رسیده و به ارتفاع آن نیز 47 سانتی متر افزوده شود.
9903/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.