مجید پاتو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اهالی این 2 روستا از 10 سال قبل در خصوص مراتع و منابع آب مابین 2 روستا با هم اختلاف داشتند که این اختلاف ها چندین بار باعث بحث و مشاجره اهالی 2 روستا شده بود.
وی اضافه کرد: این اختلاف دیرینه با همکاری بخشداری خلیفان، مدیر امور آب و منابع طبیعی و برگزاری نشستی با اهالی و معتمدین 2 روستا به خوبی حل شده و 2 طرف متعهد به پایان اختلاف شدند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: در این نشست سوابق ممیزی مراتع 2 روستا، اسناد بهره برداران و عرف محل برای حل اختلاف ملاک قرار گرفت و 2 طرف به رعایت چارچوب توافق صورت گرفته متعهد شدند.
وی یادآور شد: حق بهره برداری و ممیزی مراتع یکی از حساس ترین و پیچیده ترین مسایل در زمینه تامین معیشت بهره برداران بخش مراتع است که ممکن است در این زمینه در بسیاری از مناطق بین اهالی یک یا چند روستا اختلاف نظر وجود داشته باشد.
وی افزود: با اجرای طرح ممیزی تاکنون بیش از 50 هزار هکتار از مراتع این شهرستان ممیزی شده و در قالب قراردادهایی به بهره برداران واگذار شده است.
پاتو در خصوص صدور پروانه های الکترونیکی چرای دام در مراتع این شهرستان نیز گفت: امسال بیش از سه هزار فقره پروانه چرای دام در مراتع این شهرستان صادر شده و در مجموع بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون ریال عوارض از بهره برداران اخذ شده است.
وی با اشاره به اینکه در مهاباد دام مازاد وجود دارد، یادآور شد: در این شهرستان 170 هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند در حالی که هم اکنون سه برابر این مقدار دام در این شهرستان وجود دارد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: بیش از پنج هزار بهره بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 80 هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می کنند.
در شهرستان مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.
مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.