مهدی فتاحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر همکاری دامداران با ماموران این شبکه اظهار داشت: در مرحله اول اجرای این طرح، 62 هزار راس دام سبک واکسینه می شود.
وی با اشاره به اینکه تب مالت یا بروسلوز از خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است، گفت: میزان شیوع تب مالت در انسان به شیوع بروسلوز در دام ها بستگی دارد که از طریق مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی آلوده غیر پاستوریزه یا نجوشیده مانند خامه، پنیر تازه و دیگر محصولات لبنی منتقل می شود‌.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در سال های گذشته آمار افراد مبتلا به بیماری تب مالت در میاندوآب بیشتر بود، در سه سال گذشته با هماهنگی سازمان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی، واکسیناسیون دام سبک و سنگین علیه این بیماری به طور منظم اجرا می شود.
وی گفت: امسال حدود 300 هزار راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شود که با توجه به شروع مایه کوبی از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون 230 هزار راس دام سبک شهرستان علیه این بیماری واکسینه شده است و مابقی نیز تا پایان فروردین ماه به اتمام می رسد.
رییس‌ شبکه دامپزشکی میاندوآب افزود: باتوجه به اینکه میاندوآب یکی از قطب های دام در سطح کشور است و به تبع وجود بازارهای دواب در این شهرستان، انتقال دام از سراسر کشور به میاندوآب بیشتر است و این امر همیشه دام های این شهرستان را با بیماری هایی مثل تب برفکی مواجه می سازد که در سال گذشته با تمهیدات اندیشیده شده، مشکلی در کنترل و مهار این بیماری به وجود نیامد.
فتاحی با اشاره به شیوع این بیماری در برخی استان‌های کشور و تلفات گسترده آن افزود: در آذربایجان غربی این بیماری تشخیص داده شده ولی تاکنون تلفاتی نداشته و در سال جاری واکسیناسیون علیه آن آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، میاندوآب دارای 70 هزار راس دام سنگین و 450 هزار دام سبک است.
در این شهرستان چهار بازار دواب سنتی و یک بازار صنعتی نیز فعالیت دارد.
9871/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.