جبرییل قلی پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در حراست از محیط زیست، افزود: دولت به تنهایی قادر به حفظ محیط زیست نیست و برای حراست از منابع طبیعی به مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد نیاز است.
وی منطقه حافظت شده مراکان را بهشت قوچ و میش اصیل ارمنی دانست و افزود: در این منطقه بر اساس سرشماری سال گذشته، یکهزار و 400 راس قوچ و میش اصیل ارمنی و سه هزار و 500 راس کل و بز وحشی زیست می کنند.
وی با اشاره به طبیعت و ظرفیت های طبیعی این منطقه حفاظت شده افزود: مراکان با مساحتی بیش از 103 هزار هکتار اولین منطقه حفاظت شده است که در آن 28 گونه جانوری در 12 خانواده و پنج راسته زیست می کنند.
قلیپور مهمترین ویژگی این منطقه را تنوع در حیات وحش و گونه گیاهی آن دانست و افزود: در این منطقه 128 گونه پرنده متعلق به 34 خانواده شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه پوشش گیاهی این منطقه شامل 10 تیپ اصلی است، گفت: گونه های نادر گیاهی از جمله درختان جنگلی گلابی، رز وحشی، زالزالک، انگور، انجیر و بلوط این منطقه را به یک حوضچه غنی زیستی کم نظیر در ایران تبدیل کرده است.
به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده به محدوده ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، دشت، محیط های آبی و کوهستان اطلاق می شود که از لحاظ ضرورت حفظ و تکثیر نسل جانوران وحشی و یا حفظ و احیای رستنی ها و وضع طبیعی آن دارای اهمیت خاصی بوده و تحت حفاظت قرار می گیرد.
منطقه حفاظت شده مراکان در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خوی واقع شده و اولین منطقه حفاظت شده کشور به مساحت 103 هزار و 983 هکتار است.
مراکان دارای گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار نادر و متعددی است؛ به علت اهمیت ملی، منطقه ای و بین المللی زیستگاه های حیات وحش و به منظور حفظ تعادل اکولوژیکی و اهمیت و نقشی که حیوانات و پرندگان در زنجیره حیات طبیعی ایفا می کنند، کانون هایی از استان آذربایجان غربی به عنوان مناطق حفاظت شده شناسایی شده تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل وحوش موجود در آن ها به عمل آید.
8135/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.