غلامرضا عبده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد و از جمله بناهای اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه است که به دلیل شیوه خاص معماری، تزیینات داخلی و خارجی و آجرنماهای زیبای آن از اهمیت تاریخی زیادی در منطقه برخوردار بوده و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این موزه همه روزه از ساعت هشت تا 19 برای بازدید گردشگران مهیا شده است.
وی اظهار داشت: در 2 هفته گذشته بیش از یکهزار نفر از این موزه و آثار تاریخی موجود در آن بازدید کردند که شمار بازدید کنندگان از آن روز به روز در حال افزایش است .
وی گفت: در حال حاضر در موزه مردم شناسی حمام میرزا رسول مهاباد، بیش از یکهزار قلم انواع آثار تاریخی و فرهنگی و مطالعاتی وجود دارد که بخش مهمی از آنها توسط اقشار مختلف مردم فرهنگ دوست این شهرستان به این موزه اهدا شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد بیان کرد: آثار موجود در این موزه متعلق به دوره های مختلف تاریخی بوده و برخی از اشیاء از قدمت سه هزار ساله برخوردار هستند.
به گزارش ایرنا حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد است که پس از مرمت و بازسازی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به موزه مردم شناسی تبدیل شده است؛ این بنای عظیم که قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی گردد توسط شخصی به نام میزرا رسول ساخته شده است.
این حمام اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل و در آن جلوه هایی از فرهنگ غنی و قدیمی این منطقه به نمایش گذاشته شده است و لباس ها و پوشش های مختلف مردانه و زنانه برای آیین های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می خورد.
در قسمت دیگری از موزه انواع ابزار آلات و ادوات مورد استفاده در قدیم در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی وجود دارد.
در قسمتی از موزه انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارند، دیده می شود.
در شهرستان مهاباد، آثار تاریخی و باستانی زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به مقبره های فخریگاه و بداق سلطان، معبد برده کنته، پردی سور (پل سرخ)، مسجد سور، حمام میرزا رسول، حوضخانه های شاه و درویش، عباس آقا و رستم بیگ اشاره کرد.
این شهرستان یکی از قطب های مهم گردشگری آذربایجان غربی و از مهمترین مقصدهای گردشگری مهمانان نوروزی در شمال غرب کشور محسوب می شود.
غار آبی تاریخی سهولان، دریاچه سد مهاباد، تالابهای بین المللی از جمله تالاب کانی برازان و قوپی باباعلی، بازارهای سنتی، آثار تاریخی و قدیمی، بازار تاناکورا و بازارچه های کالاهای خارجی این شهر از جمله مناطقی است که گردشگران در سفر به مهاباد از آنها دیدن می کنند.
مهاباد در 116 کیلومتری مرکز آذربایجان غربی واقع شده است.
9903/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.