علی کنعانی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعاونی زنبورداران خوی با سه هزار و 29 نفر عضو بزرگترین تعاونی در کشور است که فعالیت های چشمگیری در امر تولید، بازاریابی و صادرات این محصول دارد.
وی بیان کرد: وجود مراتع، مزارع آفتابگردان و تراکم بیشتر گل ها در طبیعت این شهرستان به برداشت با کیفیت ترین نوع عسل از زنبورستان های آن منجر شده است.
وی افزود: طبیعت مناسب و آب و هوای مساعد زمینه تولید عسل مرغوب را در این شهرستان فراهم کرده است.
وی گفت: زمانی که در سایر شهرهای کشور، فصل گل دهی به پایان می رسد، در شهرستان خوی، گل دهی گل آفتابگردان و کدو شروع می شود که این امر افزایش فعالیت زنبورعسل را در پی دارد و از علل مرغوب بودن عسل این شهر است.
کنعانی به استفاده نکردن صحیح از صنعت عسل در امر توسعه اشاره کرد و گفت: ضعف تبلیغات و بازاریابی، پایین بودن سطح علمی زنبورداران، فقدان انسجام تشکل‌های زنبورداری و عرضه عسل ‌های غیراستاندارد از سایر نقاط کشور به بازار توسط سودجویان از عواملی است که صادرات این محصول در خوی را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.
رییس تعاونی روستایی خوی با بیان اینکه فعالیت در صنعت زنبورداری نقش مهمی در اقتصاد خانوارها و به خصوص خانواده های روستایی شهرستان دارد، بیان کرد: توجه بیشتر به زنبورداران و ایجاد امکانات و تسهیلات برای آنان، نقش موثری در افزایش کیفیت و میزان تولید این محصول با ارزش دارد و در زمینه ایجاد اشتغال نیز تاثیرگذار است.
به گزارش ایرنا 27 درصد عسل کل کشور در آذربایجان غربی تولید می شود، این استان با دارا بودن یک میلیون و 43 هزار کندوی مدرن و 76 هزار کندوی بومی، رتبه اول کشور را از نظر تعداد کندوی مدرن در اختیار دارد.
از هر کندوی مدرن 20.5 کیلوگرم و هر کندوی بومی 6.4 کیلوگرم عسل استحصال می شود.
شهرستان خوی با داشتن بیش از 390 هزار کندو و با تولید بیش از 12 هزار تن عسل مقام اول استان را در تولید این ماده غذایی مقوی به خود اختصاص داده است.
8135/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.