فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دوربین های چشمی و تلسکوپی در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده شده بود تا بتوانند به تماشای پرندگان تالاب بپردازند.
وی اضافه کرد: به دلیل وضعیت مطلوب آب تالاب و شروع فصل جفت گیری پرندگان، هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در این تالاب حضور دارند و سر و صدا پرندگان تالاب از دور شنیده می شود.
وی اضافه کرد: در روز طبیعت برای حفاظت از محیط پیرامون تالاب کیسه های مخصوص زباله به همراه بروشورهای حاوی مطالب زیست محیطی توسط تشکل های انجمن گردشگری تالاب کانی برزان روستای «خورخوره» و انجمن حمایت از حیات وحش کانی برازان روستای «قره داغ» توزیع شد.
وی یادآور شد: در روز طبیعت در مجموع بیش از 10هزار عدد کیسه پلاستیکی مخصوص زباله و بروشور محیط زیستی در مناطق مختلف گردشگری از جمله غار آبی تاریخی سهولان، در محورهای مهاباد به ارومیه، میاندوآب، سردشت، لاچین، پسوه و حمزه آباد توزیع شد تا شهروندان در طول روز هرگونه زباله و پسماند خود را درون آن قرار دهند.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر 910 هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی درشمال غرب کشور به شمار می رود.
این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال 1385 به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.
بر اساس آخرین بررسی ها تعداد 75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی زی، این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.
از گونه های مهم پرندگان این تالاب می توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.
در میان این پرندگان انواع نادری چون خروس کولی دم سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، دیده می شود که تاکنون در کمتر تالابی از کشور مشاهده شده است.
در منطقه کانی برازان تاکنون 45 گونه گیاهی از 35 جنس و 17 خانواده شناسایی شده است که این گیاهان 21 جامعه گیاهی را تشکیل می دهد و بیشتر گونه های شناسایی شده از خانواده اسفناج Chenopodiaceae و گندمیان Graminae بوده و گونه های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب های دایمی حسن خان و قوپی باباعلی و تالابهای فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.
3020/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.