علی مکرمی، روز دوشنبه در جریان بازدید میدانی از سد مخزنی ساروق تکاب و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تمهیداتی که با اقدام به موقع اداره امور منابع این شهرستان در کنترل و مدیریت آب پشت سد ساروق انجام شده، هیچ نگرانی از پرشدن مخزن این سد در بارش های اخیر و ایجاد خطر سیلاب در پایین دست سد وجود ندارد.
وی اظهار داشت: اوایل اسفند ماه گذشته 25 میلیون مترمکعب از آب پشت سد مخزنی ساروق تکاب به منظور تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه رها سازی شد و هم اینک حجم فعلی آب مخزن این سد 20 میلیون مترمکعب است.
فرماندار تکاب با بیان اینکه آب ناشی از ذوب شدن برف در حوضه آبریز سد ساروق، حجم رهاسازی شده را جبران خواهد کرد، ادامه داد: رهاسازی آب سد پیش از عید نوروز به سمت دریاچه ارومیه موجب مدیریت بهینه شرایط سد در زمان بارش های شدید فعلی، پایداری وضعیت و اطمینان خاطر از حجم آب پشت سد شد.
مکرمی بیان کرد: حجم آب معادل برف حوضه آبریز سد ساروق تکاب 86 میلیون مترمکعب است که پیش بینی می شود 25 میلیون مترمکعب از این حجم به صورت روان آب وارد مخزن سد شود.
وی با بیان اینکه حجم های ورودی آب هیچ خطری برای سد ساروق ندارد، ادامه داد: خوشبختانه به دلیل وجود حجم آزاد در سد این حجم از روان آب ورودی قابل کنترل و مدیریت است؛ علاوه بر ذخیره روان آب های شهرستان، سیلاب بالا دست سد ساروق به طور کامل قابل کنترل است و از ورود جریان سیلاب به پایین دست سد و مسیل های خطرساز جلوگیری می شود.
فرماندار تکاب اظهار داشت: وضعیت پایداری و کنترل حجم آب مخزن سد ساروق تکاب به طور مداوم و مرتب و در چند نوبت در روز توسط ستاد مدیریت بحران، کارشناسان امور منابع آب بررسی و پایش می شود.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی ساروق (گوگردچی) بر روی رودخانه «قراقیه» در 18 کیلومتری تکاب ساخته شده و عملیات بهره‌برداری آن از سال 1388 آغاز شده است.
این سد با هدف تامین آب شرب و صنعت شهرستان تکاب به میزان 10میلیون مترمکعب در سال و نیز فراهم ساختن آب پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به میزان 41 میلیون مترمکعب در سال ساخته شد.
سامانه فعالی که از اواخر وقت روز گذشته وارد آذربایجان غربی شد تا اواخر روز سه شنبه هفته جاری این استان را تحت تاثیر بارش های خود قرار می دهد.
تکاب از شهرهای سردسیر و کوهستانی جنوب آذربایجان غربی است که زمستان هایی طولانی و طاقت فرسا دارد؛ بارش های برف و باران فراوان در پاییز و زمستان گذشته و ورود سامانه قوی بارشی به منطقه این شهرستان را مستعد جاری شدن سیلاب کرده است.
7514/ 3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.