به گزارش ایرنا، مهدی قهرمانی شامگاه شنبه در حاشیه بازدید از مسیل سیلاب های این شهرستان و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم اخبار را از مراجع رسمی، صدا و سیما و دستگاه های متولی از جمله فرمانداری، امور منابع آب و ستاد بحران پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه رودخانه زرینه رود میاندوآب ظرفیت تحمل 2 برابر سیلاب فعلی را دارد، افزود: هم اکنون دبی آبی که در این رودخانه جریان دارد 430 مترمکعب بر ثانیه است که در صورت افزایش آب یا بارندگی زیاد تا 850 مترمکعب بر ثانیه قابل افزایش است.
وی بیان کرد: هم اکنون ورودی سد مخزنی شهید کاظمی بوکان 230 متر مکعب بر ثانیه بوده و خروجی آن نیز حدود 350 متر مکعب بر ثانیه است که افزایش خروجی آن در حال پیگیری است.
قهرمانی با بیان اینکه با وجود باز شدن دریچه های سد، میزان ذخیره سازی آب در آن حدود 20 میلیون مترمکعب نسبت به سه روز پیش افزایش یافته است، گفت: با این روند اگر بارش باران و شدت آن بیشتر باشد یا برف های موجود در مناطق کوهستانی این شهرستان ذوب شود، به جهت اینکه ظرفیت ذخیره سازی سد شهید کاظمی بوکان هم اکنون 200 میلیون متر مکعب است، مشکلی در ورودی آب به سد وجود نخواهد داشت.
وی افزود: ظرفیت خروجی رودخانه سیمینه رود نیز هم اکنون کمتر از یک سوم ظرفیت استاندارد آن است و در صورت افزایش بارندگی تا 2.5 برابر بیشتر از ظرفیت فعلی، می تواند آب را به سمت دریاچه ارومیه هدایت کند.
فرماندار میاندوآب اظهار داشت: از یک هفته پیش ستاد مدیریت بحران این شهرستان با بکارگیری تمام امکانات و ماشین آلات به طور شبانه روزی اقدام لازم در مسیل های سیلابی که نیاز به تقویت یا لایروبی داشت را انجام داده است.
وی با بیان اینکه در گذشته برخی از مسیرهای رودخانه های این شهرستان لایروبی شده بود و اکنون هم به منظور مهار و پیشگیری از خطرهای احتمالی سیل، لایروبی ادامه پیدا کرده است، گفت: بیش از 40 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین فعال بوده و به طور شبانه روزی از آمادگی کامل برخوردار است و هیچ گونه نگرانی از بابت خطرهای احتمالی سیل وجود ندارد.
قهرمانی گفت: به مردم این شهرستان به ویژه اهالی ساکن در روستاهای پایین دست 2 رودخانه زرینه رود و سیمینه رود این اطمینان را می دهیم که هیچ گونه نگرانی از بابت جاری شدن سیل و تهدید زندگی آنان وجود ندارد؛ با وجود این از اتراق یا حضور در حاشیه رودخانه ها اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه تصرف بستر رودخانه و کشاورزی در داخل حریم بستر رودخانه غیرقانونی است، اظهار داشت: آب وارد شده به برخی اراضی که از آن به عنوان زمین کشاورزی یاد می شود، بستر رودخانه به شمار می رود که به مرور زمان توسط برخی تصرف شده است.
به گزارش ایرنا، میاندوآب دارای یک رودخانه فصلی بنام «قوروچای» و 2 رودخانه دایمی شامل سیمینه رود و زرینه رود است که از داخل و حاشیه این شهر عبور می کند. 
سیمینه رود یکی از رودهای مهم آذربایجان غربی است که از کوهستان های بوکان، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می گیرد و پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می ریزد.
رودخانه زرینه رود نیز با طول 230 کیلومتر طولانی ترین رود استان است که در طول مسیر خود شهرستان شاهین دژ و میاندوآب را طی کرده و سپس به دریاچه ارومیه می ریزد. 
سرچشمهٔ این رود از کوه های «چهل چشمه» در سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه های «خورخوره» و «ساروق» و در شهرستان شاهین دژ رودخانه های «هولاسو» و «هاچه سو» و «محمودآباد» و «آجرلوچای» و در میاندوآب نیز «لیلان چای» به آن می پیوندند. 
بر روی این رودخانه سد شهید کاظمی بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می کند.
در چند روز گذشته تصاویر و خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر نفوذ آب سیلاب های ناشی از بازگشایی آب از دریچه سد شهید کاظمی به اراضی کشاورزی و باغ های این شهرستان منتشر شده و نگرانی مردم را موجب شده بود.
9871/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.