حامد پرورش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگران از تالاب های بین المللی، بهشت پرندگان، مجتمه تفریحی یئدی گوز، مجموعه باستانی تپه حسنلو، نوروزگاه ها، موزه ها و پل تاریخی ممیند بازدید کردند.
وی ادامه داد: این آمار بازدید افزایش 60 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد و همچنان شاهد ورود مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان هستیم و پیش بینی می شود آمار بازدید کنندگان افزایش یابد.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در این شهرستان بیان کرد: نمایشگاه های صنایع دستی در مجاورت بازارچه کالاهای مرزی این شهرستان و تپه باستانی حسنلو برپا شده است تا مردم علاوه بر استفاده از برنامه های شاد، بتوانند برخی هدایای نوروزی خود را از این بازارچه تهیه کنند.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا پایان تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران است، اضافه کرد: شناساندن صنایع و محصولات محلی این شهرستان و بهره گیری از ظرفیت های گردشگری، از اهداف این نمایشگاه هاست.
وی گفت: این شهرستان 84 اثر ثبت شده ملی دارد که جذابیت این آثار هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود جلب می کند.
پرورش افزود: میراث فرهنگی با توجه به وظیفه ذاتی خود از تمام توان برای معرفی آثار این شهرستان استفاده می کند تا زمینه حضور بیش از پیش گردشگران را در شهرستان فراهم کنند.
به گزارش ایرنا شهرستان 127 هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بوده و در فاصله حدود 80 کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده است.
منطقه تاریخی حسنلو در 80 کیلومتری ارومیه و 9 کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله یکی از مهمترین سایت های باستانی ایران با شهرت جهانی است.
جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
این اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملی ثبت شد و جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
تپه حسنلو بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بزرگترین شهر و دژ در عصر آهن در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت که قدمت آن به 6 هزار سال پیش می رسد و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک برای ثبت در آثار جهانی به سازمان یونسکو معرفی شود.
بر اساس داده های باستان شناسی، این تپه در 10 دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.
موزه شهرستان نقده نیز از سال 1379 در مساحتی بالغ بر 500 متر مربع افتتاح شده و فعالیت خود را به عنوان موزه باستان شناسی در منطقه آغاز کرده است.
9918/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.