اسماعیل رحیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر تاریخی به مناسبت سال جدید و با همکاری شهرداری آماده شده تا در این ایام مورد بازدید مسافران و گردشگران نوروزی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه راهنمایان گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مکان تاریخی مستقر شده اند، اظهار داشت: بازدیدکنندگان می توانند ضمن بازدید از این محوطه تاریخی با نحوه شکل گیری و تاسیس این بنا و تاریخ آن نیز آشنا شوند.
وی اضافه کرد: این مکان تاریخی در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا 19 برای مراجعه و بازدید مسافران و گردشگران باز است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان ادامه داد: روستاهای تاریخی قلایچی، حمامیان، مقبره شیخ احمد کور و اماکن گردشگری مقبره حسن زیرک، پل سلطان، حوض گه وره و بوستان های مختلف سطح شهر، نمایشگاه مردم شناسی و نمایشگاه فروش بهاره این شهرستان در این ایام آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.
به گزارش ایرنا، مقبره سردار از جمله آثار ارزشمند و تاریخی باقی مانده از دوره قاجار در شهر بوکان است که در بوستان ملت این شهر قرار دارد.
این بنای تاریخی در زیربنای به وسعت 198 مترمربع، دارای یک گنبد مرکزی، ایوان و 2 دهلیز در طرفین است که مصالح به کار رفته در این بنا در قسمت پی از سنگ لاشه به ‌صورت تفلیسی و دیوار‌ها، گنبد و طاق‌هایش از آجر چهارگوش است؛ ضلع جنوبی که ورودی این بنای خشتی را تشکیل می‌دهد، دارای ایوانی با 2ستون سنگی است که زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است.
این مقبره محل دفن خانواده «عزیز خان مکری» داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین شاه است؛ مقبره اصلی سردار عزیزخان مکری در رواق پایین پا مقبره سید حمزه در پارک مقبرة الشعرا تبریز قرار دارد.
آرامستان خانواده سردار به عنوان یکی از مکان‌های مهم تاریخی شهر بوکان در سال 1382 توسط میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.
بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
7510/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.