غلامرضا عبده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد و از جمله بناهای اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه است که به دلیل شیوه خاص معماری، تزیینات داخلی و خارجی و آجرنماهای زیبای آن از اهمیت تاریخی زیادی در منطقه برخوردار است.
وی گفت: این اثر زیبا و دیدنی همه روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 19 برای بازدید گردشگران مهیا شده است.
وی افزود: در چند روز گذشته بیش از 440 نفر از این موزه و آثار تاریخی موجود در آن بازدید کرده اند که شمار بازدید کنندگان از آن روز به روز در حال افزایش است.
وی اضافه کرد: یکهزار و 187 قلم انواع اشیای فرهنگی - تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم‌ شناسی این شهرستان برای بازدید عموم نگهداری می‌شود که شامل 984 عدد شی اهدایی، 139 شی فرهنگی - تاریخی، 31 عدد شی مطالعاتی، 27 عدد شی غیرفرهنگی - تاریخی و پنج شی تقلبی است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد با بیان اینکه از نظر تعداد اشیای اهدایی، موزه این شهرستان در کشور کم ‌نظیر است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، بیان کرد: 85 درصد از اشیای تاریخی این موزه توسط مردم این شهرستان به این مکان اهدا شده است که این آمار در نوع خود بی سابقه است.
وی افزود: موزه مردم‌شناسی مهاباد تنها موزه در جنوب آذربایجان‌غربی است که در داخل حمامی تاریخی به نام «حمام میرزا رسول» واقع شده است و قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد.
عبده اظهار داشت: در این حمام جلوه هایی از فرهنگ غنی و قدیمی این منطقه به نمایش گذاشته شده است و لباس ها و پوشش های مختلف مردانه و زنانه برای آیین های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می خورد.
وی ادامه داد: قسمت های دیگری از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده قدیمی در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی وجود دارد.
وی اضافه کرد: همچنین انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارد، دیده می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بنای این موزه توسط فردی به نام میرزا رسول ساخته شده است و تا سال ۱۳۷۵ به عنوان حمام عمومی از آن استفاده شده است که در سال ۱۳۸۰ توسط اداره میراث فرهنگی خریداری و پس از 6 سال مرمت و بازسازی، در سال 1388 به عنوان موزه مردم‌شناسی افتتاح شد.
به گزارش ایرنا حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد است که پس از مرمت و بازسازی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.
پوشش حمام میرزا رسول طاق گنبدی است که دارای دو گنبد بزرگ و سه گنبد کوچک بوده و مصالح به کار رفته در آن نیز مانند بیشتر معماری های آن دوره آجرهای قرمز، سنگهای محلی و ملات گچ بوده و سوخت آن از مواد آلی و آب آن از قنات تامین و تهیه می شد.
در شهرستان مهاباد، آثار تاریخی و باستانی زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به مقبره های فخریگاه و بداق سلطان، معبد برده کنته، پردی سور (پل سرخ)، مسجد سور، حمام میرزا رسول، حوضخانه های شاه و درویش، عباس آقا و رستم بیگ اشاره کرد.
شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.