سید علی ترابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: این شهرستان با دارا بودن طبیعت سرسبز، رودخانه های دایمی و پر آب، جنگل های کوهستانی، کوه های مرتفع و پر برف، بازارچه های مرزی، روستاهای پر جاذبه و آثار تاریخی دیدنی از نقاط پر جاذبه استان برای ایرانگردان و جهانگردان است.
به گزارش ایرنا، پیرانشهر یکی از شهرهای مهم و تاریخی ایران به شمار می رود که به دلیل داشتن سنگ های گرانیت دارای شهرت جهانی است.
ذخایر شناخته شده سنگ‌های گرانیت این شهر چهار میلیون تن برآورد می‌شود که به لحاظ تنوع رنگ و طرح استحکام در ایران و جهان منحصر بفرد است.
با توجه به آنکه بیش از ‎ 80درصد معادن سنگ های گرانیت آذربایجان غربی در شهرستان مرزی پیرانشهر واقع شده و در شهرهای همجوار آن نیز شمار زیادی معادن سنگ های تزیینی از نوع گرانیت وجود دارد، این شهرستان برای ایجاد شهر سنگ مناسب تشخیص داده شده ‌است.
این شهر با داشتن ‎ 65معدن گرانیت و تولید سالانه ‎ 300هزار تن سنگ گرانیت یکی از قطب‌های مهم کشور در تولید سنگ گرانیت به شمار می‌رود.
سنگ‌های گرانیت پیرانشهر هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین اقلام صادرات استان را تشکیل می‌دهد.
سالانه 173 هزار تن سنگ های تزئینی از معادن پیرانشهر برداشت می‌شود.
سنگهای تزئینی معادن پیرانشهر به طور عمده از نوع گرانیت رنگی با کیفیت بی نظیر در ایران است؛ در این معادن بیش از 500 نفر به طور مستقیم و بیش از 200 نفر دیگر به طور غیر مستقیم مشغول بکار هستند.
موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای‌ قرار دارد که تپه‌ ماهورهای آن را بوته‌های همیشه سبز در ردیف‌ کاری‌های منظم هندسی پوشانده‌ است.
همچنین معماری بسیار زیبا و خانه‌های ویلایی با سقف‌ها و رنگ‌آمیزی متنوع، جلوه زیبایی به سیمای شهر بخشیده‌ و زیبایی‌های طبیعت و شهرسازی یکدیگر را در این شهرستان تکمیل کرده‌ است.
شهر پیرانشهر در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در کنار مرزهای جمهوری اسلامی با عراق واقع شده و به دلیل داشتن ‎ 600میلی متر بارندگی در سال از زیباترین و سرسبزترین شهرهای کشور به شمار می‌رود.
این شهر بدلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت جمهوری اسلامی با کشور عراق و دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت خارجی منطقه است.
پیرانشهر آب‌ وهوای‌ نسبتاً معتدل‌ و فصولی‌ منظم‌ دارد. ناحیه‌ پیرانشهر از زمان‌های‌ قدیم‌ دارای‌ اهمیت‌ و اعتبار بوده‌ و نام‌ آن‌ در الواح‌ عیلامی‌ مکشوف‌ در تخت‌ جمشید ذکر شده‌ است‌.
جنگل های سرسبز و خوش آب و هوای پردانان در 22 کیلومتری جنوب پیرانشهر و بر سر راه جاده پیرانشهر به سردشت واقع شده و جاری بودن رودخانه دایمی و خروشان پردانان که یکی از سرچشمه های اصلی رود زاب کوچک محسوب می شود، بر زیبایی آن افزوده است؛ این جنگل ها که تا برف های دایمی کوه های مرزی ایران و عراق امتداد دارد و توجه هر طبیعت گردی را به سوی خود جلب می کند.
شهرستان پیرانشهر با داشتن طبیعت فرحبخش و کم نظیر خود دارای روستا های زیبایی می باشد که در صورت معرفی و برنامه ریزی می تواند به تنهایی سهم عمده ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.
در حوزه شهرستان پیرانشهر تعداد 113 تپه تاریخی تو سط کارشناسان نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان شناسایی و به ثبت سازمان رسیده است که این امر حاکی از تاریخی بودن منطقه و شکل گیری و وجود تمدن های نیرومند و درخشان قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، مادها، زاموا و تمدن اسلامی می باشد.
در این میان تپه هایی وجود دارد که با داشتن جاذبه های خاص تاریخی بسیار مورد بازدید علاقمندان به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم واقع می گردد که از جمله آنها می توان به قلعه شین آوا ( هزاره اول ق.م )، قلعه موت آوا ( 2500 ق.م )، قلعه شای ( 1500 تا 2500 ق.م )، قلعه جلدیان ( 5000 تا 5500 ق.م )، قلعه پسوه ( پیش از تاریخ )، کتیبه برده مافوره ( روستای لیک بن ) و داشان قلعه ( 2000 تا 3500 ق.م ) اشاره کرد.
3072/8137
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.